Hva er kolesterol, og er det farlig?

Vi har alltid fått høre at høyt kolesterol fører til hjerteinfarkt og slag. På den annen side får vi høre at det er ingen fare. Det er for eksempel bare til å spise så mye egg du bare vil. Men fører ikke egg til høyt og farlig kolesterol? Hva er egentlig sannheten om kolesterol?

Vi vil her forsøke å avkrefte noen myter og bringe litt klarhet rundt kolesterol. Kroppen er mye mer avansert enn det man kan klare å forklare på en liten side på internett, men vi håper dette kan bidra til å øke din grunnleggende forståelse av kolesterol.

“Alle jeg kjenner innenfor forskningsfeltet, absolutt alle, innser at de forenklede, fettfattige kostholdsrådene var en feiltakelse”

-Dr. Donald Krauss, ledende kolesterolforsker.

Hva er egentlig kolesterol?

Kolesterol er en livsnødvendig byggestein hos alle dyr. Alle cellemembranene i kroppen vår inneholder for eksempel store mengder kolesterol. Cellemembranen består av fosfolipider, kolesterol og membranproteiner. Kolesterolet gjør membranen sterkere og mindre flytende, og er en svært viktig del av cellemembranen.

Hjernen vår er også bygget opp ved hjelp av store mengder kolesterol. Kolesterol er i tillegg en byggestein for steroid hormoner som kjønnshormonene testosteron og østrogen. D- vitamin dannes også fra kolesterol. (1)

Kolesterol

Egg er en viktig kilde til både vitaminer og sunt kolesterol.

Det “gode” og det “dårlige” kolesterolet

Du har kanskje hørt at det finnes “godt” (HDL) og “dårlig” (LDL) kolesterol. Det stemmer, men bare delvis. Det er ikke kolesterolet i seg selv som er bra eller dårlig. Det er pakkene det fraktes i som er regnet som “gode” eller “dårlige”. Det er disse pakkene som henvises til som LDL (Low Density Lipoproteins) og HDL (High Density Lipoproteins) (1,2,3).

LDL – Low Density Lipoproteins – det dårlige kolesterolet
LDL er pakker som leverer kolesterol til cellene. Cellene bruker så kolesterolet i cellemembranen. Kolesterolet brukes også for syntetisering av hormoner og for gallesalter.

LDL kalles det dårlige kolesterolet fordi denne typen pakker gjerne blir funnet i forbindelse med aterosklerose (åreforkalkning). Åreforkalkning betyr at en blodåre tettes til slik at oksygenholdig blod ikke kommer frem til cellene. Når dette skjer med en tilførende blodåre til hjertet, vil det føre til at hjertecellene ikke mottar nødvendig oksygen. Dermed vil cellene dø, og et hjerteinfarkt oppstår. Om det samme skjer i hjernen vil man oppleve et hjerneslag.

Men dette betyr ikke at alt LDL kolesterol er dårlig. Cellene trenger som sagt kolesterolet som fraktes i LDL pakkene. Studier har vist at det finnes flere typer LDL. Det finnes små tette pakker med LDL, og store luftige pakker. De store luftige pakkene er ikke forbundet med noen fare, mens overskudd av de små tette pakkene er satt i sammenheng med økt fare for aterosklerose.

HDL – High Density Lipoproteins – det gode kolesterolet
HDL- kolesterolet (pakkene) produseres i leveren. Oppgaven til HDL er å samle opp cellenes overskudd av kolesterol og bringe det tilbake til leveren for gjenvinning. Der skilles det også ut med gallen. Med andre ord rensker HDL opp og reduserer avleiring i arterieveggene. HDL rensker altså ut “det dårlige LDL” fra blodbanen. Det er enighet om at jo høyere HDL jo bedre.

Det betyr at dersom ditt HDL kolesterol er høyt, så er det ikke nødvendigvis noen fare med høyt totalkolesterol. Det er sammenhengen mellom LDL og HDL mengden som er det interessante. (1,2,3)

Oppsummert:
1. Høy konsentrasjon av små tette pakker med LDL kolesterol kan øke faren for hjerte- og karsykdomme
2. Store luftige LDL- pakker er ikke forbundet med hjerte- og karsykdommer
3. Høyt HDL minsker faren for hjerte- og karsykdommer

Hvordan øke sunt HDL og senke usunt LDL?

Som Andreas Eenfeldt skriver på side 151 i sin bok Matrevolusjonen, vil høyt inntak av mettet fett føre til at det gode HDL- kolesterolet øker. Dette vil også gi deg høyere totalkolesterol. Men høyt HDL beskytter mot hjertesykdom. Med andre ord er det å kun fokusere på totalkolesterol en feilaktig måte å måle risiko for sykdom på.

Eenfeldt skriver videre at inntak av mettet fett bidrar til økning i de store luftige pakkene med LDL, de som ikke er forbundet med hjerte- og karsykdom. Videre at dersom man spiser karbohydrater istedetfor fett vil man få en økning i de farligere mindre pakkene med LDL kolesterol.

Hva er for høyt kolesterolnivå?

Forholdet mellom HDL og LDL er en indikator på risikoen for å få hjertesykdom. Jo høyere HDL i forhold til LDL jo mindre risiko for aterosklerose. Eenfeldt som har jobbet som fastlege i mange år angir at å dele totalkolesterol verdien på HDL vil gi en bedre indikator på risiko enn kun totalkolesterol.

For grundigere informasjon rundt kolesterol anbefaler vi den glimrende boken Matrevolusjonen, av Andreas Eenfeldt.

Kroppen regulerer kolesterolnivået selv

Innholdet av kolesterol i blodet påvirkes i tillegg bare i begrenset grad av matinntaket. Dette fordi levercellene øker produksjonen dersom inntaket går ned, og senker produksjonen dersom inntaket går opp. Det vil si at dersom du spiser mye kolesterol danner kroppen mindre, og motsatt. Om du spiser lite kolesterol vil kroppen danne mer. (2)

Hvordan kan du ifølge legene Andreas Eenfeldt og Gary Taubes oppnå en god kolesterol profil?
1. Ikke røyk: Røyking reduserer HDL og øker dermed faren for hjertesykdom
2. Tren: Trening øker HDL og senker LDL og beskytter dermed mot hjertesykdom
3. Ikke bruk anabole steroider: Bruk av anabole steroider fører til en betydelig reduksjon av HDL og betydelig økning av LDL og øker dermed faren for hjerteinfarkt betydelig (1)
4. Ikke spis for mye karbohydrater (særlig raske): Karbohydratrikt kosthold, spesielt sukker og matvarer med høy glykemisk indeks (GI) gir små tette pakker med LDL, og øker dermed faren for hjertesykdom (3)
5. Spis lavkarbo: Lavkarbo kosthold med mye fett gir stor luftige pakker med LDL og høyere HDL. Små tette pakker av LDL er forbundet med hjertesykdom, store luftige LDL pakker har ingen sammenheng med hjertesykdom. (3)

For videre lesing kan du se på anbefalingene av litteratur her:

Kilder og anbefalt litteratur

(1) Sand et al, Menneskekroppen
(2) Eenfeldt, Andreas, Matrevolusjonen
(3) Taubes, Gary, Why we get fat
(4) https://medlineplus.gov
(5) https://www.lommelegen.no

Recommended Posts

Start typing and press Enter to search