Stekt blomkålris med reker

Stekt blomkålris med reker. Enkel hverdagsmat. Lavkarbo middag må ikke være innviklet, krevende og fettrikt. Lavkarbo middag kan også være enkelt og raskt. Noen ganger er det også godt med en rett med mindre fett enn man ofte har i lavkarbo middager, men som fremdeles metter godt.

Stekt blomkålris med reker er en fin erstatter for den tradisjonelle retten stekt ris. Dette er en veldig enkel og rask lavkarbo middag som lages på under 30 minutter. Du kan variere stekt blomkålris ved å bytte reker med for eksempel kylling, kjøttdeig eller bacon. Du kan også tilsette de grønnsakene du liker best eller de du har for hånd.

  • Porsjoner: 2
  • Tid: 20 min
  • Nivå: Lett
Ingredienser
  • 50 gram smør
  • ett blomkålhode
  • 2 ss soyasaus
  • 3 ss peanøttsmør (velg ett peanøttsmør uten sukker)
  • 1/2 rødløk
  • 2 egg
  • 150 – 200 gram reker (du kan bruke reker i lake, dersom du ikke vil renske selv)
  • 100-150 gram erter (sjekk karbo innhold, da dette kan varierer veldig)
  • salt og pepper
Fremgangsmåte 
  1. Riv blomkålhodet med ett rivjern.
  2. Smelt smør i en stekepanne og tilsett revet blomkål og hakket rødløk. Surr dette i pannen i 5 minutter. Tilsett peanøttsmør og soyasaus, bland dette godt inn.
  3. Lag ett hull i midten av stekepannen og hell eggene her. Rør rundt.
  4. Tilsett ertene og surr dette i 2-3 minutter før du tilsetter avrente reker fra lake eller egen pillete reker. Tilsett salt og pepper.
  5. Retten er ferdig når rekene er gjennomvarme. Det går ett par minutter før de er varm.
Recommended Posts

Start typing and press Enter to search