Lavkarbo hjemmelaget peanøttsmør

Hjemmelaget peanøttsmør – bedre enn det du kjøper på butikken!

Dette innlegget inneholder reklame i form av linker til samarbeidspartnere.

Hvis alle visste hvor enkelt det var å lage hjemmelaget peanøttsmør og hvor utrolig godt det er, hadde det ikke vært noen industri for peanøttsmør. Det smaker helt nydelig!!

Lag gjerne din egen vri og tilsett smaker som for eksempel kanel, kakaopulver, ingefær eller vanilje. Gi oss en lyd og fortell om din favorittkombinasjon.

Lavkarbo peanøttsmør

Du kan bruke den søtningen du foretrekker. Vi har brukt Sukrin gold i denne oppskriften.  Det er ikke mye søtning som skal til for å få en litt rundere smak på peanøttsmøret. Smake deg gjerne frem til rett mengde.

Vi har også brukt olje i peanøttsmøret. Dette brukes for å få en litt mer flytende konsistens. Du kan gjerne bruke MCT-olje, dersom du ikke planlegger å bruke smøret i matlaging.

Skal du bruke peanøttsmøret i matlaging anbefaler vi nøytral kokosolje eller rapsolje, da begge disse oljene tåler oppvarming godt.

Lavkarbo peanøttsmør

Forslag til måter å bruke hjemmelaget peanøttsmør

Visste du at vi har brukt peanøttsmør mye i våre oppskrifter på både middager, bakst og desserter? Se bare her:

Lavkarbo kylling satay med peanøttsaus

Lavkarbo peanøttpletter

Lavkarbo peanøttpai med marshmallow fluff

Lavkarbo peanøttmuffins

Lavkarbo peanøtt- og bananbrød uten banan

Et annet digg forslag er å toppe en næringsrik smoothie bowl med hjemmelaget peanøttsmør eller tilsette én spiseskje i smoothien for en fyldigere konsistens.

Hvilke peanøtter er lavkarbo?

Nøttegården har peanøtter med 6 gram karbohydrater per 100 gram. Vi har funnet denne på Rema 1000.

Du finner også lavkarbo peanøtter på Europris og av og til på Rusta. De skal ha peanøtter med ned til 5 gram karbohydrater per 100 gram.

Noen peanøtter har over 20 gram karbohydrater per 100. Sjekk derfor næringsinnholdet før du velger sort.

Lavkarbo peanøttsmør

LAVKARBO PEANØTTSMØR

Ingen vurderinger enda
Skriv ut Pin Vurdering
Tid: 10 mins
Antall: 1 krukke

Næringsinnhold (pr porsjon/enhet)

Serving: 1 ss | Kalorier: 65kcal | Karbohydrater: 0.5g | Protein: 2.6g | Fett: 5.5g
Allergener
Peanøtter

Oppskrift av omhelse.no

INGREDIENSER

  • 300 gram salte peanøtter
  • 1-2 ss sukringold evt. annen søtning
  • 2 ss rapsolje evt. annen nøytral olje

FREMGANGSMÅTE

  • Legg peanøttene i en foodprosessor og kjør nøttene helt til massen blir flytende.
  • Velg selv om du vil ha litt biter av peanøtt i smøret eller om du vil ha det helt silkemykt.
  • Bland inn ønsket mengde søtning og olje.
  • Hell på en lukket beholder og oppbevar i kjøleskap.
Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Vurdering av oppskrift




Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search