Lavkarbo 17. mai – stor guide til lavkarbo festmat for 17. mai

Hurra for lavkarbo 17. mai!!

17. mai er en stor festdag hvor det er lett for å forspise seg på alt fra is og kaker til hotdog og grillmat. Men det vil vi vel ikke, særlig ikke de tradisjonelle rettene som ofte er full av sukker og karbohydrater.

Det fine er at det finnes mange gode lavkarbo-versjoner av klassisk «17. mai- mat». Her finner du både middager og en stor dessert- og kakeoversikt. Vi håper du lar deg friste!

Lavkarbo hotdog, burger, loff, ketchup, majones og mye mer

Vi har for eksempel oppskrift på noen supergode lavkarbo hotdogsbrød og hamburgerbrød. Du finner ketchup uten tilsatt sukker og syltet rødløk. Du finner også lavkarbo loff og majones til smørbrødene dine, og brokkolisalat og sellerirotsalat til grillmaten.

Vi har også laget et deilig påleggsbrett med spekeskinke, ost og hjemmelagde lavkarbo kjeks.

Det alle viktigste er nok lavkarbo pavlova og lavkarbo rømmegrøt, som mange forbinder sterkt til nasjonaldagen.

Vi ønsker deg lykke til i dine forberedelser til en lavkarbovennlig 17. Maifeiring.

Skroll ned for handleliste og hvordan vi satt opp koldtbordet på bildet.

Fristende spekefat til 17. maibordet

Det er ikke mye som ser bedre ut enn et flott dandert koldtbord. Du kan enkelt lage i stand et dekorativt serveringsbrett og vi tenkte vi kunne fortelle hvordan vi har gjort dette.

Alt du ser på bildet er lavkarbo. Du ser her at lavkarbo er alt annet enn kjedelig. Det skal ikke så mye til før du har tryllet de enkleste råvarene om til et skikkelig lekkert matbrett som de færreste kan motstå.

Forslag til handleliste

  • Assorterte oster som camembert og blue castello
  • Spekeskinke
  • Fenalår
  • Morrpølse
  • Røkt laks
  • Egg
  • Gressløk
  • Crispisalat
  • Cantaloupemelon
  • Jordbær
  • Blåbær
  • Oliven
  • Cherry tomater
  • Pekannøtter
  • Sukrinsirup maple
  • Basilikum
  • Små norskeflagg

Lavkarbo koldtbord – slik kan det gjøres

  1. Finn frem et passende serveringsbrett. Vi har brukt et rundt brett i tre. Treverk ser delikat ut sammen med mat. Du kan bruke et skjærebrett eller et hvilket som helst annet serveringsbrett. Drivved er også fint å bruke.
  2. Pakk ut ostene og legg de på brettet. Legg bær eller hell litt sukrinsirup mapel over osten og topp med nøtter. Du kan gjerne hakke nøttene.
  3. Klipp av det ytterste laget av crispisalaten, slik at du får lange grønne frynser, og legg dette i kanten av brettet. Legg fenalår og spekeskinke over salaten. Dandér kjøttet i topper eller rull skinkebitene sammen.
  4. Skjær noen biter av pølsen og legg hele pølsen med bitene på brettet. Knyt gjerne en sløyfe rundt pølsen med hyssing eller bånd.
  5. Skjær jordbær i flere snitt inn mot kvasten, slik at jordbæret spriker. Legg jordbærene rundt på brettet sammen med blåbær.
  6. Skjær melonen i tynne skiver og legg det der du syntes det passer.
  7. Tørk av oliven og legg oliven, cherry tomater og pekannøtter rundt på brettet.
  8. Fyll på med kjeks der du har plass, eller server dette i en skål ved siden av.
  9. Legg over basilikumblader og pynt med norskeflagg.
  10. Er du glad i laks er det også godt med røykelaks som danderes fint på et fat sammen med eggerøre og majones, pynt med dill eller gressløk. Er du glad i reker finner du alt du trenger for et perfekt rekesmørbrød her.

Fatet serveres med våre lavkarbo kjeks laget med bare to ingredienser. Som du ser på bildet har vi formet kjeksene med pepperkakeformer for å få hjerter og stjerne. Du kan evt. lage lavkarbo salte kjeks og/eller lavkarbo Ritz kjeks.

Et slikt fat fortjener også et skikkelig godt lavkarbo brød. Lag for eksempel lavkarbo olivenbrød eller lavkarbo loff.

Rømmegrøt er et must for de fleste på nasjonaldagen!

Lavkarbo rømmegrøt er en fyldig og smaksrik grøt. Rømmegrøt er enkelt å lage lavkarbo og glutenfri. Vi har erstattet hvetemel med johannesbrødkjernemel, som er et tykningsmiddel som selges på helsekostforretninger.

Du kan også bruke xanthan gum som er et enda kraftige tykningsmiddel som brukes i enda mindre doser. Begynn i det små og jobb deg frem til rett konsistens.

Vi syntes rømmegrøt smaker best sammen med kanel, søtning, smørøye og spekemat. Vi bar brukt Sukrin:1 som søtning fordi dette gir en god søtning samtidig som du får følelsen av knasende sukker. Bruk den søtningen du foretrekker.

Lavkarbo rømmegrøt

17. mai-middag, noe for enhver!

Det finnes mange ulike tradisjoner til festmaten som serveres rundt om i Norge. Noen spiser rømmegrøt og spekemat som hovedmåltid på dagen. Andre foretrekker å grille pølser, hamburgere og annet godt. Noen serverer dampede pølser i pølsebrød og noen sverger til et godt koldtbord med litt av alt.

Skal du servere lavkarbo hotdog trenger du naturligvis lavkarbo hotdogsbrød, som du finner oppskrift på her. Ønsker du å lage din helt egne ketchup uten tilsatt sukker, finner du oppskrift på en fyldig og smaksrik ketchup her.

Er du tilhenger av grillmat ønsker du gjerne oppskrift på saftige hamburgere med lavkarbo hamburgerbrød. Du finner oppskrift på karbonader her, og hamburgerbrød her.

Det er også godt å toppe hamburgeren eller pølsen med syltet rødløk. Er du glad i potetsalat har vi en god sellerirotsalat som erstatning for dette. Brokkolisalat smaker også skikkelig godt sammen med grillmaten.

Som du ser har vi noe for enhver smak. Ønsker du inspirasjon til andre typer middager finner du alle våre middagsoppskrifter her.

17. Mai

17. mai-kaker og desserter

For mange er 17. mai en dag hvor man uoffisielt har norgesmesterskap i å spise flest is. Ønsker du å delta i dette mesterskapet, men samtidig spise lavkarbo, har vi en god nyhet til deg. Vi har oppskrift på en deilig lavkarbo vaniljeiskrem her. Vi  har også oppskrift på en lavkarbo lakrissaus.

Lavkarbo kransekake hører også med til en skikkelig festdag. Vår oppskrift gir deg seige kransekakestenger som passer perfekt til iskrem. Er du ekstra kreativ kan du laget en flott kransekake helt uten tilsatt sukker med vår oppskrift på kransekakestenger.

Pavlova – den store 17. mai-kaken!

Dette er også en kake man enkelt kan pynte slik at kaken fremstår i fargene rødt, hvitt og blått. Er du kreativ kan du lage norskeflagget på kaken.

Vi har laget en oppskrift på lavkarbo pavlova, i anledning 17. mai. Det er faktisk ikke bare bare å få til en god pavlova uten sukker. Sukker er det som gir sprø skorpe og seig kjerne.

Når vi fjerner sukkeret må vi finner sukkererstatninger som har denne egenskapen uten å bli brent. Vi har brukt finesse bakesukker, og vi syntes dette ga en skikkelig deilig konsistens og smak.

Vi har laget en trelags pavlova i anledning festdagen! Med vår oppskrift har du nok marengs til å lage en slik kake, eller du kan lage langpanne pavlova, eller en stor rundt pavlova.

Lavkarbo pavlova

Lavkarbo pavlova

Alle våre kaker

Er du ekstra kreativ? Sjekk ut denne trelags sjokolademoussen!

Vi syntes det estetiske er vel så viktig som selve oppskriften. Med denne grunnholdningen forsøker vi alltid å lage mat som ser like innbydende ut som den smaker. Vi mener ydmykt at vi har lykkes med dette i denne sjokolademoussen. Du finner oppskrift til lavkarbo trippel sjokolademousse her.

Denne desserten ser mer avansert ut enn den er. Du må gjennom et par prosesser, men resultatet er verdt jobben. Dette er en dessert med tre lags sjokolade. Vi har kjøpt sjokoladene i ulike farger hos tights.no. Sjokoladen er uten tilsatt sukker og uten maltitol. Dette har blitt en favoritt hos oss.

Lavkarbo trippel sjokolademousse

Lavkarbo trippel sjokolademousse

Alle våre desserter

Lavkarbo oppskrifter til 17. mai

Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search