Lavkarbo risengrynsgrøt

Lavkarbo Monster risgrøt, et godt alternativ til risengrynsgrøt!

Dette innlegget inneholder reklame i form av linker til samarbeidspartnere.

Risengrynsgrøten inneholder ca. 16 gram karbohydrater per 100 gram og er derfor ikke et godt alternativ i et lavkarbo kosthold. Vi har sett flere som har laget lavkarbo versjon av risengrynsgrøten ved hjelp av shirataki-ris. Vi har kastet oss på bølgen og laget vår egen versjon uten melkeprodukter.

Her er et eksempel på en annen oppskrift av lavkarbo risengrynsgrøt, hvor de blant annet har brukt eggeplommer. Low-Carb Rice Pudding | KetoDiet Blog (ketodietapp.com)

Grøten er et godt alternativ for deg som spiser lavkarbo, men konsistensen er litt annerledes enn ordinær risengrynsgrøt. Vær nøye med å tilberede risen på rett måte for å få et så godt resultat som mulig.

Lavkarbo risengrynsgrøt

Litt om ingrediensene

Vi har brukt Monster miracle rice for å få risengrynsgrøt-konsistensen. Denne risen inneholder 0 gram karbohydrater. For å oppnå et godt resultat er det viktig at du skyller risen godt under rennende kaldt vann og at du damper risen før du tilsetter mandelfløten. Du finner all informasjon om dette i oppskriften.

Istedenfor melk eller fløte har vi brukt Dream mandelfløte. Du får da svært få karbohydrater og færre kalorier enn ved kremfløte, men samtidig en kremet konsistens på grøten. Du kan erstatte mandelfløte med matfløte eller kremfløte, etter ønske. Bruker du mandelfløte får du et melkefritt alternativ.

Vi toppet grøten med sukrin:1, kanel og meierismør.

Du finner flere lavkarbo oppskrifter her. 

Lavkarbo risengrynsgrøt

OPPSKRIFT PÅ LAVKARBO RISENGRYNSGRØT

Skriv ut Pin Vurdering
Tid: 15 mins
Antall: 1 porsjon

Næringsinnhold (pr porsjon/enhet)

Kalorier: 204kcal | Karbohydrater: 0.5g | Protein: 1.7g | Fett: 14.1g
Allergener
Nøtter

Oppskrift av omhelse.no

INGREDIENSER

Toppingforslag

FREMGANGSMÅTE

  • Skyll risen i et dørslag under rennende kaldt vann.
  • Fres risen i en tørr kjele i noen minutter, slik at mesteparten av vannet damper bort.
  • Hell over mandelfløte og kok opp. Tilsett xanthan gum, Sukrin:1, salt og vaniljepulver.
  • La koke i 10 minutter mens du rører. Når grøten har tyknet er den klar.
  • Grøten toppes med Sukrin:1, kanel og meierismør etter smak.
Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Vurdering av oppskrift




Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search