Lavkarbo sjømatsuppe med skrei og reker

Lavkarbo sjømatsuppe med skrei og reker – fyldig og himmelsk god smak!

Februar og mars er skrei-sesong. Mens torsken holder seg i ro på samme sted, svømmer skreien fra barentshavet. De lange vandringene gjør skreien muskuløs og fastere i kjøttet. Navnet «skrei» kommer sannsynligvis fra det norrøne «skrida», som betyr å vandre, sier Espen Schøning Lie til Meny.

Skrei og torsk er ellers like i smaken og kan brukes om en annen i oppskrifter, så om du ikke får tak i skrei, kan du bruke torsk i denne oppskriften. Skreien har en litt søtlig smak, er fast og hvit i kjøttet og flaker seg lett.

Denne skreisuppen smaker godt sammen med lavkarbo lyse middagsrundstykker, eller som den er.

Ønsker du inspirasjon til andre middager, finner du mange flere oppskrifter her.





Lavkarbo sjømatsuppe

Oppskrift på lavkarbo sjømatsuppe med skrei og reker

omhelse.no

  • Porsjoner: 2
  • Tid: 30 min
  • Nivå: Lett
Ingredienser
Fremgangsmåte
  1. Smelt meierismør eller ghee i en kjele. Stek rødløk i noen minutter før du tilsetter sellerirot og vårløk. Surr dette i et par minutter.
  2. Tilsett rekekraft eller fond og vann, og creme fraiche. Bland til en klumpfri suppe. Kok i fem minutter.
  3. Tilsett skrei og la dette trekke i fem minutter.
  4. Tilsett reker rett før servering. Hell suppen i skåler og dander med fersk kruspersille og ferske reker.
  5. Lavkarbo sjømatsuppe serveres gjerne med lavkarbo lyse middagsrundstykker eller lavkarbo hvitløksbaguetter.
Recent Posts
Kommentarer
  • Christiane
    Svar

    Takk for så mange utrolig fristende, sunne og gode oppskrifter 😊

    • omhelse.no
      Svar

      Tuuusen takk for god tilbakemelding. 😁👍🏻

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search