Lavkarbo frøbrød versjon 2.0 (ny og bedre oppskrift 2022)

Ja takk, meld meg på (gratis)

Lavkarbo frøbrød 2.0

Dette innlegget inneholder reklame i form av linker til samarbeidspartnere.

Etter noen år med baking, prøving og feiling har vi hentet frem igjen vår gamle oppskrift på lavkarbo frøbrød for å gjøre den enda bedre. Vi har jobbet oss gjennom fire ulike kombinasjoner før vi ble fornøyd.

Tidligere har vi brukt cottage cheese i denne oppskriften, men vi syntes creme fraiche gir et luftigere resultat i denne brødet. Cottage cheese gir god tyggemotstand i lavkarbo bakst generelt, men i denne oppskriften med mange forskjellige frø og kjerner ser vi at vi ikke trenger den effekten.

Lavkarbo frøbrød

Vi syntes dette brødet har god smak og en god brødkonsistens. Vi har prøvd litt ulike blandingsforhold mellom frø og kjerner og syntes vi har kommet frem til en god balanse. Du kan nok variere mengden etter hva du har for hånd og bruke mer eller mindre av de sortene du har så lenge totalmengden blir lik.

Brødet skal være klissete og vår erfaring er at jo mer klissete det er jo mer hever det. Vi anbefaler derfor at du bruker hansker når du jobber med deigen. Størrelsen på eggene kan gi variasjon i hvor klissete deigen blir. Tilsett derfor litt ekstra pofiber etter behov.

Lavkarbo frøbrød kan fryses eller oppbevares i en brødpose på kjøkkenbenken. Skal du fryse brødet anbefales det å fryse det i skiver, slik at du enkelt kan varme det i brødristeren når det skal spises.



Brødet er glutenfritt og nøttefritt. Det er også rikt på fiber og vil ha en svært gunstig effekt for fordøyelsen. Fiber trekker til seg væske og holder på væsken i tarmen. Dette bidrar til å forebygge forstoppelse.

Lavkarbo frøbrød

Har du lyst på oppskrift på lavkarbo kneippbrød, finner du oppskriften her. Test også gjerne vår populære oppskrift på lavkarbo loff, som du finner her.

Ønsker du å se gjennom vårt oppskriftsarkiv finner du alle våre lavkarbo oppskrifter her. 

Lavkarbo frøbrød

Lavkarbo frøbrød 2.0

4.75 fra 8 stemmer
Skriv ut Pin Vurdering
Tid: 1 hr
Antall: 1 brød (1 brød gir 20 skiver)

Næringsinnhold (pr porsjon/enhet)

Kalorier: 124kcal | Karbohydrater: 1.3g | Protein: 3.8g | Fett: 10.5g
Allergener
Egg
Melk
Sesamfrø
Sulfitter

Oppskrift av omhelse.no

Ingredienser

Fremgangsmåte

  • Sett stekeovnen på over- og undervarme på 190 grader.
  • Bland alle ingrediensene godt sammen i en bakebolle og elt godt. La deigen hvile i 10 minutter. Deigen skal være klissete.
  • Form deigen til et brød. Bruk hansker eller smør hendene med litt olje. Tilsett ørlite pofiber dersom deigen er for klissete til at den kan formes. Legg brødet på bakebrett med bakepapir. Brødet kan også stekes i brødform dekket med bakepapir.
  • Pensle brødet med pisket egg og strø over frø etter ønske.
  • Stek på midterste rille i ovnen i ca. 35 minutter.
  • Avkjøles på rist. Vent med å skjære i brødet til det er avkjølt.
Recommended Posts
Kommentarer
  • Marthe
    Svar

    5 stars
    Utrolig godt brød, og enkelt og raskt å bake. Anbefales! 👌

Legg igjen en kommentar

Vurdering av oppskrift




Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search