Lavkarbo riskrem

Lavkarbo “riskrem” lager du enkelt med bare noen få ingredienser. Denne desserten har mindre enn 5 karbohydrater per 100 gram. Så her kan du kose deg med noe søtt, som har liten påvirkning på blodsukkeret.

Riskrem smaker godt sammen med friske bær eller rød saus. Du lager enkelt en jordbær eller bringebærsaus ved å koke opp frosne bær i en kjele. La bærene koke i noen minutter før du kjører de i en blender, til du får en jevn og fin saus. Avkjøl sausen før du heller den over riskremen. Topp gjerne riskremen med hakkete mandler. Mandlene blir enda mer smaksrik dersom du steker de i en stekepanne, uten smør, i noen minutter på sterk varme. Da får nøttene en sterkere nøttesmak.

Riskremen på bildet er toppet med blåbær og mandler.

Trenger du tips til andre lavkarbo desserter finner du flere oppskrifter her.

  • Antall: 4-5
  • Tid: 5 min
  • Nivå: Lett
Ingredienser
  • 3 dl kremfløte
  • 3 ss tagatesse evt annen søtning
  • 1/2 ts vaniljepulver
  • 1 liten boks cottage cheese
  • bær og nøtter til topping
Fremgangsmåte
  1. Pisk kremfløte, tagatesse og vaniljepulver til krem.
  2. Tilsett cottage cheese i kremen og vend dette forsiktig inn.
  3. Lag gjerne en saus av bær eller server gjerne lavkarbo riskrem med friske bær og hakkete mandler.
  4. Du lager enkelt en jordbærsaus ved å koke opp frosne jordbær. La bærene koke i noen minutter. Bruk en blender eller lignende, for å lage en fin saus av jordbærene. La sausen bli kald før du heller den over riskremen.
Recommended Posts

Start typing and press Enter to search