Blomkålris

Blomkålris

Blomkålris er et skikkelig godt lavkarbo tilbehør til din favorittmiddag. Blomkålris er langt mer næringsrik enn ordinær ris og smaker også vell så godt. Tilsetter du ønsket krydder får du en næringsrik ris som passer til både kjøtt og fisk.

Blomkål er en mager grønnsak og inneholder så lite som 2.3 gram karbohydrater per 100 gram. Den er mild på smak og allsidig i bruk. Ved å tilsette krydder og andre ingredienser til blomkålrisen kan du enkelt variere smaken på risen.

På bilde i denne oppskriften ser du at vi har servert blomkålris til lavkarbo biff Szechuan, som du finner oppskrift til her.

Ønsker du oppskrift til blomkålris med mandler, finner du det her. Ønsker du oppskrift til blomkålris med grønnkål og pesto, finner du det her. 





Trenger du tips til andre lavkarbo middager, finner du flere oppskrifter her.

Oppskrift på blomkålris

omhelse.no

  • Pers: 3-4
  • Tid: 15 min
  • Nivå: Lett
Ingredienser
  • 1 blomkålhode
  • 3 ss smør
  • 1 ts gurkemeie/turmeric
  • salt og pepper
Fremgangsmåte
  1. Riv blomkålhodet med et rivjern, eller en ostehøvel eller bruk en kniv og finhakk blomkålen.
  2. Smelt smør i en stekepanne og tilsett blomkål. Stek dette i ca. fem minutter. Ha i salt, pepper og gjerne gurkemeie/turmeric. Da får du en nydelig farge på blomkålrisen.
  3. Server blomkålris til din favoritt middag.
Recommended Posts

Start typing and press Enter to search