Stevia – trygt å spise? Og har det noen positive helsemessige effekter?

Litt fakta om Stevia

Stevia kommer fra planten Stevia Rebaudiana som vokser i Sør- Amerika, nærmere bestemt Paraguay og Brasil.

Planten blir nå også dyrket i Japan og Kina. Den har blitt brukt som søtning av te og andre drikkevarer i flere hundre år.

Når du kjøper Stevia i pulver- eller væskeform i butikken, kjøper du egentlig stoffer kalt steviol glykosider, som er utvunnet fra planten. Det er disse som gir den søte smaken.

Disse glykosidene er utvunnet av Stevia- bladet gjennom en prosess som består i høsting og tørking av bladene, før foredling.





Totalt gjennomgår Stevia-bladet rundt 40 steg før det endelige produktet er klart.

Stevia

Stevia har en glykemisk indeks på null, og påvirker derfor ikke blodsukkeret.

200-300 ganger søtere enn sukker

Stevia er veldig søtt og er regnet for å være ca. 200-300 ganger søtere enn sukker. Det skal med andre ord ørsmå mengder til for å gi ønsket effekt i mat eller drikke.

Stevia kan gi en spesiell ettersmak

Stevia har imidlertid en smak som ikke er lik sukker, og om du bruker for mye i maten, vil du kunne få  en spesiell ettersmak. Dette er nok en grunn til at det bør brukes med forsiktighet.

Du finner Stevia i både væske og pulverform, og det kan brukes til søtning i alt fra desserter og snop til drikkevarer og kaker.

Ingen karbohydrater

Stevia inneholder verken karbohydrater eller kalorier og påvirker dermed ikke blodglukose (blodsukker).





Det har med andre ord en glykemisk indeks på 0, og er regnet for å være et trygt naturlig søtningsmiddel.

Vektnedgang

Sukker er regnet som en av flere viktige årsaker til overvekt. Stevia kan erstatte sukker for å hjelpe med vektnedgang.

Det vil si at dersom du kan erstatte sukker med noe annet som har lav glykemisk indeks, hvilket Stevia har, vil det kunne ha en gunstig effekt på blant annet vektnedgang.

Helsefordeler

Studier (1, 2) har vist at Stevia til og med kan bidra til å senke blodsukkeret, og det kan derfor trygt brukes av personer med diabetes, eller overvektige som ønsker et alternativ til sukker.

En studie (3) viste også at det hadde både antibakteriell, betennelsesdempende og vanndrivende effekter.

Planten viste seg også å ha en gunstig påvirkning på begrensning av akne, eksem og andre hudproblemer.

Stevia er trygt

Stevia ble faktisk forbudt i USA av Food and Drug Administration (FDA) i 1987. Dette er det amerikanske mattilsynet.

I 1995 ble det igjen godkjent, og har siden vært regnet for å være trygt å spise, og det kan faktisk muligens gi helsegevinst (som nevnt over).





Det finnes 150 forskjellige arter med Stevia. Kina er den ledende eksportøren.

Det kan også dyrkes hjemme.

Ingen negative helseeffekter

Studier har også vist at ren Stevia ikke har noen negative helseeffekter (3). Store organisasjoner som Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO), World Health Organization (WHO), og FDA har godkjent ren Stevia som trygt å spise.

På verdensbasis finnes det nå over 5000 mat- og drikkevarer som bruker Stevia som ingrediens. Det er gjerne brukt som søtning i produkter som:

  • Iskrem
  • Desserter
  • Sauser
  • Yoghurt
  • Brødmat
  • Tyggegummi
  • Snop
  • Sjømat

Se opp for merkingen «søtet med Stevia»

Åsaken til at du skal se opp for denne merkingen er rett og slett at «søtet med Stevia» ikke betyr at Stevia er det eneste søtstoffet varen er søtet med.

Det finnes varer som er merket på denne måten som til og med inneholder sukker, og i mange tilfeller andre former for raske karbohydrater.

Så ikke la deg lure. Les alltid ingrediensoversikten før du kjøper ferdigprodukter.

Oppsummering av Stevia

For å bekrefte de mulige helsefordelene ved å spise Stevia trengs det flere studier. Det er imidlertid regnet som helt trygt å spise, og det er i dette lys sett på som et ideelt alternativ til sukker.





Utfordringen med Stevia når det gjelder smak er at store mengder kan gi en spesiell, metallisk ettersmak.

Derfor anbefales det å eksperimentere med mengden du kan bruke for å få en søtningseffekt, uten at det slår over i denne spesielle ettersmaken.

Du kan også kombinere Stevia med annen søtning for å unngå uheldig ettersmak.

Det finnes også alternativer, som Stevia dråper, men sjekk alltid ingrendienslisten, da produkter med Stevia ofte kan inneholde andre stoffer.

Kilder

Studier:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4842244/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2900484/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32031079/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4890837/

Artikler:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0924224420304593
https://www.medicalnewstoday.com/articles/287251#What-are-the-risks? 

Andre artikler om søtstoffer

Grunnleggende informasjon om sukkeralkoholer, eller polyoler Polyoler, også kalt sukkeralkoholer er en form for karbohydrater som ikke tas opp i blodstrømmen vår, og dermed ikke påvirker blodsukkeret. Polyoler kalles ofte sukkeralkoholer av forskere, fordi deres kjemiske struktur ligner på sukker og alkohol.  Polyoler er imidlertid verken sukker eller alkohol. De er molekyler som har en […]





Har du noen gang startet på et bakeprosjekt, for så å oppdage at du har et annet søtstoff enn det som er brukt i oppskriften?

Da må du finne ut hvor søtt ditt søtstoff er sammenlignet med det i oppskriften. Det må googles og regnes. Det slipper du nå.

Vi har laget en oversikt over de vanligste søtstoffene og hvor søte de er i forhold til sukker, slik at du raskt kan finne ut av dette. Savner du et søtstoff i tabellen så gi oss gjerne beskjed. Håper denne oversikten er til hjelp.

Her finner du en oversikt og informasjon om de mest brukte søtningtilsetningene fra Funksjonell mat. Noen av disse kan ha en negativ kjølende effekt, noen kan påvirke fordøyelsen, mens andre smaker likt som sukker uten en kjølende effekt og uten negativ påvirkning på fordøyelse.

I denne artikkelen finner du informasjon om de forskjellige sukrintypene, sukrinsirupene og Finesse Bakesukker.





Yaconsirup er brukt for helsefremmende effekter i sør- amerika i hundrevis av år. Flere studier har vist en rekke positive effekter som vektnedgang, reversering av diabetes og insulinresistens. Som søtning i lavkarbo mat er den mye brukt, men om du spiser et ketogent kosthold finnes det bedre alternativer.

Det er gjennomført en god del studier på yaconsirup. Disse viser ingen negative bivirkninger på normalt friske mennesker. Er du sensitiv for FODMAP og har irritabel tarm bør du imidlertid styre unna. Som aktivering av gjær i lavkarbo gjærbakst viser vår erfaring at yaconsirup fungerer ypperlig, og påvirker da heller ikke blodsukkeret, da gjæren spiser opp karbohydratene for du spiser bakverket.

Munkfrukt kan være det nye store innen lavkarbo søtning Ekstrakt fra munkfrukt er etterhvert mye brukt som lavkalori- og lavkarbosøtning i land utenfor EU (ikke godkjent i EU enda). Vi har derfor tatt en nærmere titt på denne frukten, og sett på om slik søtning er så fantastisk som mange skal ha det til. Lang [...]

For å unngå blodsukkerstigning er maltitol et bedre alternativ enn sukker, men et dårligere alternativ enn andre søtstoffer, som f.eks stevia og erythritol. Dette fordi maltitol gir noe blodsukkerstigning.

Maltitol gir søtsmak uten ubehagelig ettersmak. Det påvirker ikke tannhygiene negativt. Det kan virke lakserende og gi gass i tarmsystemet. 

Spiser du lavkarbo kosthold er det enkleste og tryggeste å holde seg unna maltitol, særlig på ketogen kost bør det unngås. Vi anser ikke Maltitol som lavkarbo.





Allulose er 70% så søtt som sukker. Det smaker likt og har lignende konsistens som sukker. Det har tilnærmet null kalorier. Det påvirker ikke blodsukkeret. Studier har vist positiv effekt på Diabetes, insulinresistens, vektnedgang og inflammasjon.

Allulose er et nytt stoff på markedet, og det kreves flere studier av høy kvalitet og mye lengre tid før man i større grad kan føle seg sikker på de positive helseeffektene. Per i dag virker Allulose som et lovende søtstoff, som ikke ser ut til å gi negative helseeffekter. Det er ikke til salgs i Norge per i dag, men vi får håper det kommer snart.

Forsking viser at erythritol er trygt i moderate mengder. Det kan dermed være et glimrende alternativ til sukker for personer som ønsker vektnedgang, sliter med diabetes, eller av andre årsaker ønsker å kutte ned på sukker- og karbohydratinntaket.

Sammenlignet med andre sukkeralkoholer ser det ut til at erythritol er et bedre alternativ fordi det gir mindre fordøyelsesbesvær. Noen studier viser positive helseeffekter. Her må det imidlertid flere studier til for å konkludere.

Det som virker klart er at moderate mengder ikke virker å være særlig skadelig for normalt friske mennesker. Spis gjerne matvarer søtet med erythritol, men som med alt annet her i livet; ikke overdriv. Erythritol er hovedingrediens i sukrin.

Tagatose har noen gunstige fordeler, som at det smaker likt som sukker og at det ikke øker blodsukkeret. Det mest negative med Tagatose er at det ved høyt inntak for noen kan gi lett fordøyelsesbesvær og virke avførende. Forskning viser at tagatose er trygt å spise, uten at det gir noen farlige bivirkninger.

Tagatose fungerer godt som søtningserstatning i blant annet bakverk, og er ypperlig til karmellisering, som for eksempel i Créme Brûlée.





Tagatesse er et søtningsmiddel produsert av Funksjonell Mat, og brukes som erstatning for sukker. Det smaker også veldig likt sukker, og er nesten dobbelt så søtt. Det betyr at dersom du har en oppskrift med sukker, kan du erstatte sukkeret med halvparten så mye Tagatesse.

Tagatesse har ellers mye av de samme egenskapene som hovedingrediensen, tagatose, som at stort inntak kan gi lett fordøyelsesbesvær, men at det ikke har noen mer alvorlige bivirkninger.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search