Lavkarbo mat

Lavkarbo mat er mat med lite eller ingen karbohydrater, som kjøtt, fisk, sjømat, egg, grønnsaker nøtter og naturlig fett (smør og oljer).

Ser du etter lavkarbo oppskrifter finner du det her

Om du lurer på hva du kan spise på et lavkarbo kosthold, så får du mange tips her på denne siden. Det finnes massevis av deilig mat og gode retter som er lavkarbo. Det er en grunn til at slanking med lavkarbo mat også kalles for nytemetoden.

Her finner du eksempler på lavkarbo frokost, lavkarbo middag og hva du kan spise istedet for karbohydratrike matvarer som pasta, ris, potet og brødmat.

Å kutte karbohydrater kan ha store helsefordeler. Studier har vist at lavkarbo mat metter betydelig mer enn høykarbo mat (1). Dette er en av grunnene til at lavkarbo mat bidrar til kraftig vektnedgang, uten at man trenger å telle kalorier (2).

Healthline.com viser til 23 studier som viser kraftigere vektnedgang med lavkarbo mat enn ved lavfett dietter (3,4).

Lavkarbo mat

Lavkarbo mat er sannsynligvis det mest effektive kosthold for vektnedgang

Lavkarbo mat gir deg også et stabilt blodsukker og har vist seg svært gunstig for diabetes 2, samtidig som det har positiv innvirkning på blodtrykk og kolesterol (5).

Å spise lavkarbo mat er egentlig ikke komplisert. Det er sannsynligvis den enkleste måten å gå ned i vekt på, du kan få masse overskudd, mange rapporterer at de er mer uthvilt og trenger mindre søvn når de spiser lavkarbo mat.

nytemetoden lavkarbo

Slanking med lavkarbo kalles ofte for nytemetoden, med god grunn.

Er fiber lavkarbo mat?

Ja. Fiber blir ikke brutt ned og tatt opp i blodet fra tarmen. Så dersom du ser at et produkt inneholde fiber kan du trekke fra mengden fiber. Fiber er karbohydrater, men påvirker ikke blodsukkeret. Så lenge det ikke påvirker blodsukkeret så er det lavkarbo mat.

Hvorfor blir man slank med lavkarbo mat?

Når du spiser karbohydrater, så stiger ditt blodsukker. Når blodsukkeret stiger skiller bukspyttkjertelen ut insulin til blodstrømmen. Insulinet gir beskjed om å stoppe forbrenning av fett i fettcellene dine, samtidig som det setter i gang en ryddeprosess i blodet ditt.

Insulinet frakter alt det overflødige blodsukkeret (blodglukose) som har havnet i blodstrømmen fordi du spiste karbohydrater, ut av blodet. Nærmere bestemt fraktes det inn i fettcellene der det omdannes og lagres som fett. Dermed blir du fetere. Derfor klarer du ikke gå ned i vekt ved å spise store mengder karbohydrater.

Les mer om dette her og her.

Lavkarbo grønnsaker

Du kan spise så mye grønnsaker som vokser over jorden som du orker på lavkarbo.

Lavkarbo mat eksempler

1. Kjøtt  (0%)
Alt kjøtt har så og si null karbohydrater. Lever (ca 5%) og indre organer har av og til litt karbohydrater.

2. Egg  (0%)
Egg er noe av det sunneste og mest næringsrike du kan spise. Egg inneholder høykvalitets protein. De er rik på vitaminer:  A,B,D,E og K. De er rik på mineraler og inneholder i tillegg jern, kalsium, natrium, magnesium, fosfor, sink og selen. Kolesterol er frikjent og du kan trygt spise så mye egg du bare orker.

3. Storfe
Storfekjøtt er rikt på næringsstoffer som jern og B12.

4. Lammekjøtt (0%)
Som storfe inneholder lammekjøtt jern og B12.

5. Kylling (0%)
Perfekt kilde til protein. Fettfattig. Spiser du lavkarbo er det greit å få i seg litt fett i maten. Vingene og lårene er mer fettrike enn brystet.

6. Svinekjøtt (0%)
Svinekjøtt er fettrikt og smaksrikt kjøtt. Bacon er ofte svært populært blant lavkarbo mennesker. Men på grunn av at bacon er prosessert bør du ikke spise for mye av det. Det har ingenting med fettinnholdet å gjøre, men det faktum at studier har vist at store mengder prosessert mat (kjøttdeig, skinker o.l.) kan disponere for sykdom som tarmkreft.

7. Sjømat og fisk (0%)
Fisk og annen sjømat er kjent for å være svært næringsrikt og sunt. Sjømat har typisk høyt innhold av B12 og omega 3. Stort sett all sjømat og fisk er rundt 0% karbohydrater.

8. Laks (0%)
Laks er en fet og mettende fisk som inneholder omega 3, B12 og en del vitamin D3.

9. Ørret (0%)
I likhet med laks er ørreten full i omega 3 og andre viktige næringsstoffer.

10. Grønnsaker som vokser over bakken
Grønnsaker som vokser over bakken har nær til null karbohydrater som du kan spise så mye du vil av disse på et lavkarbo kosthold. Eksempler på slike grønnsaker er:

  • Spinat
  • Avokado
  • Salat
  • Paprika
  • Oliven
  • Brokkoli
  • Tomat
  • Kål
  • Blomkål
  • Asparges

Kilder

(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov
(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov
(3) http://www.nejm.org
(4) http://onlinelibrary.wiley.com
(5) https://www.dietdoctor.com/diabetes

Recommended Posts

Start typing and press Enter to search

Lavkarbo kylling curry