Slik kan kosthold forbedre tannkjøttbetennelse, migrene, astma og fibromyalgi

Skrevet av lege Sofie Hexeberg | Bilde: Illustrasjonsfoto

Artikkel fra virkeligheten: Tone ble kvitt tannkjøttbetennelse og en rekke andre helseplager etter kostholdsomlegging

Tone (45) ble henvist til meg (lege Sofie Hexeberg) fra fastlegen med tanke på hjelp til vektreduksjon. Hun hadde hatt problemer med vekten siden ungdomsårene, og fikk svangerskapsdiabetes da hun gikk gravid andre gang.

I graviditeten ble hun behandlet med insulin mange ganger daglig og hadde komplisert svangerskap og fødsel.

Slet også med migrene, astma og fibromyalgi

Tone hadde lenge vært plaget med migrene, astma og fibromyalgi. Hun hadde ofte magesmerter og hadde stadig forstoppelse. De siste årene hadde hun i perioder betydelig redusert hukommelse og konsentrasjon.

Tone brukte medikamenter for migrene, astma og insulinresistens. Hun spiste helt vanlig norsk mat og litt søtsaker når hun var i selskap.

Vekten var nå 95 kilo, og hun mistrivdes med den store kroppen. Jeg bestilte blodprøver, og vi avtalte kontroll etter seks uker fordi hun skulle på ferie og ikke ville legge om kosten før ferien var ferdig.

Vi ble enig om at hun skulle redusere betydelig på mat som brød, poteter, ris og frukt etter ferien. Som et basis kosttilskudd anbefalte jeg magnesium, en multivitamintablett og omega-3-kapsler.

Lavkarbo kyllinglår med kremet blomkålris

Tone ble rådet til å redusere betydelig på mat som brød, poteter, ris og frukt. Blomkålris er en fin erstatning for ris. På bildet ser du blomkålris servert til kyllinglår.

Effekten av kostholdsendringen

Ved første kontroll fortalte Tone at hun hadde gått på lavkarbokost i to uker i ferien og ketogen kost de siste fire ukene.

Etter kort tid begynte hun å føle seg opplagt, og hun hadde ikke hatt migrene de siste tre ukene. Konsentrasjonen og hukommelsen var blitt mye bedre, noe hun var veldig glad for.

Muskel- og leddsmertene var blitt mye svakere og tarmen fungerte som den skulle. Så fortalte hun at etter to-tre dager hadde hun sluttet å blø i tannkjøttet. Hun hadde blødd i tannkjøttet i mange år og blødde bare hun beveget tungen langs tennene.

Vekten var redusert med 7 kilo på disse seks ukene. Blodprøvene viste blant annet at hun hadde relativt høye verdier av blodsukker og insulin, men hun hadde ikke diabetes.

Tone reduserte vekten med 10 kilo på noen uker, etter omlegging til lavkarbokosthold.

Tannkjøttbetennelse

Dette er en vanlig tilstand som rammer både tannkjøttet og tannfestet rundt tennene. Dårlig ånde og lettblødende tannkjøtt er de første symptomene, og disse kan være nokså plagsomme.

Hovedårsaken til tannkjøttbetennelse er vanligvis matrester som blir liggende på tennene langs kanten av tannkjøttet.

Dette legger grunnlaget for belegg og tannstein som gir god grobunn for bakterier. Bakteriene fører til betennelse i området og kan også gi hull i tennene.

Hvis man får betennelse i vevet nærmest tannen kan tannfestet og den tilstøtende delen av kjevebeinet bli ødelagt og over tid kan tennene løsne.

Risikofaktorer for tannkjøttbetennelse er dårlig tannhygiene, tørr munn (spytt hemmer bakterieveksten), hyppig inntak av sukkerholdige måltider og røyking.

En rekke studier viser at pasienter med diabetes ofte har ulike betennelsestilstander i munnen. Det gjelder også personer som har blodsukkerverdier som ligger i det øvre normalområdet.

Tilbakefall

Tone hadde redusert vekten med 10 kilo på forsommeren, men la på seg 2-3 kilo igjen i løpet av sommeren. Det hadde vært vanskelig å avstå fra stekte poteter, rundstykker og is i alle sommerselskapene. Hun merket raskt at hun fikk søthunger når hun spiste mer karbohydrater.

Magesmertene kom også tilbake, og derfor var det relativt lett å legge om kosten igjen og vekten fortsatte nedover.

Alle blodprøvene ble normalisert etter tre måneder. Tone har vært hos tannlegen to ganger etter kostomleggingen og da blødde det ikke i det hele tatt. Tannlegen var veldig overrasket over denne forandringen.

Test: La tungen gli over tennene en gang du har spist hveteboller og en gang du har spist fisk og grønnsaker. Hvor tror du bakteriene trives best? Hvis du vil beholde tennene dine lengst mulig anbefaler jeg deg et lavkarbokosthold med mest mulig naturlige matvarer.

Ved hjelp av e-boken Keto1200 kan du raskt komme i gang med ketogent kosthold helt uten forkunnskaper. Les mer på omlavkarbo.no

Lær mer om lavkarbo og ketogent kosthold

Vil du lære mer om lavkarbo og ketogent kosthold? Her er noen nyttige linker:

Kostholdsplan for å komme raskt i gang med keto
Bøker om lavkarbo av Erik og Sofie Hexeberg

Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search