Allulose – et naturlig søtstoff

Allulose er et lovende søtstoff som smaker likt sukker

Allulose er et relativt nytt søtstoff som først kom på markedet i USA i 2015. Det ble godkjent av FDA i 2019 (1).

Allulose er 70% så søtt som sukker (2) og inneholder omtrent 10% av kaloriene. Allulose er også kjent som D-psicose.

Det blir gjerne omtalt som et 100% naturlig vindundermiddel, som smaker og oppfører seg som sukker, uten å påvirke blodsukkeret. I tillegg skal det motvirke diabetes uten negative bivirkninger.

Vi har sett nærmere på om disse påstandene stemmer. PS: allulose er foreløpig ikke kommet for salg i Norge.





Allulose rosiner

Allulose finnes naturlig i blant annet rosiner

Er allulose naturlig?

Allulose er på engelsk omtalt som et «rare sugar», oversatt «sjelden sukker». Dette betyr at det er en type sukker som finnes i svært små mengder i naturen.

Du finner små mengder allulose i mat som hvete, rosiner, fiken og maple sirup. Det er altså et naturlig søtstoff. Det er også mulig å fremstille allulose i et laboratorie.

Allulose er også regnet som et monosakkarid, i likhet med de to komponentene som utgjør vanlig sukker; sukrose og frutkose. Sukker er regnet som et disakkarid.

Kalorier

Ifølge det amerikanske mattilsynet, FDA, gir allulose 0,4 kilokalorier per gram (3). Sammenlignet med sukker, som gir 4 kalorier per gram, har allulose altså kun 10% av mengden kalorier.

I tillegg metaboliserer ikke kroppen allulose til glukose, derfor er det i praksis kalorifritt.





Påvirkning på blodsukker

FDA skriver også at allulose har liten til ingen effekt på blodsukker- og insulinnivå (3).

Selv om mellom 70-84% av allulose blir tatt opp i blodstrømmen din via tarmsystemet, blir det skilt ut i urinen før det påvirker blodsukkeret ditt (4).

Fordøyelse av allulose

Studier har vist at allulose ikke fermenteres av dine tarmbakterier, noe som gjør muligheten for magebesvær, som gass, diarè og ubehag minimal (4) .

Helsefordeler

Tidlige studier har vist tegn på at Allulose kan ha anti-inflammatorisk effekt, og bidra til å redusere risken for kronisk sykdom (5) .

En mindre studie fra 2015 viste tegn på at allulose kan bidra positivt for å reversere Diabetes 2 og overvekt. Forskerne rapporterte at inntak av allulose så ut til å redusere glukosenivået i blodet og forbedre effekten av insulin (6) .

Flere studier utført på mennesker viste også at de som inntok relativt store mengder allulose, fikk mindre kroppsfett og lavere BMI, sammenlignet med placebo-gruppen (7).

Ifølge Franziska Spritzler (8), som er ekspert i karbohydratredusert kost for diabetes og vektnedgang, er det gjort flere studier på dyr som viser resultater som:

  • Lavere blodsukker
  • Bedre insulinsensitivitet
  • Mindre fare for å utvikle Diabetes 2

I en studie med 26 voksne deltakere, spiste deltakerne 5 gram allulose til et måltid. Etter måltidet målte de blodsukkeret hvert 30. minutt.





Forskerne rapporterte at deltakerne som inntok allulose hadde betydelig lavere blodsukker etter 30 og 60 minutter (8).

Ingen av studiene viste negative helseeffekter ved moderat inntak av allulose.

Oppsummert

Allulose er 70% så søtt som sukker. Det smaker likt og har lignende konsistens som sukker. Det har tilnærmet null kalorier. Det påvirker ikke blodsukkeret. Studier har vist positiv effekt på Diabetes, insulinresistens, vektnedgang og inflammasjon.

Allulose er et nytt stoff på markedet, og det kreves flere studier av høy kvalitet og over lenger tid før man i større grad kan føle seg sikker på de positive helseeffektene.

Per i dag virker allulose som et lovende søtstoff, som ikke ser ut til å gi negative helseeffekter. Det er ikke til salgs i Norge per i dag, men er ventet å komme i fremtiden. Foreløpig kan du kjøpe det hos iherb.com.

Kilder

1: https://allulose.org/allulose-professionals/latest-science/fda-gras/
2: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5852736/pdf/nutrients-10-00160.pdf
3: https://www.fda.gov/regulatory-information/search-fda-guidance-documents/guidance-industry-declaration-allulose-and-calories-allulose-nutrition-and-supplement-facts-labels
4: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19765780
5: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26297965/
6: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S016372581500162X?via%3Dihub
7: https://www.healthline.com/nutrition/
8: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20208358

Andre artikler om søtstoffer

Grunnleggende informasjon om sukkeralkoholer, eller polyoler Polyoler, også kalt sukkeralkoholer er en form for karbohydrater som ikke tas opp i blodstrømmen vår, og dermed ikke påvirker blodsukkeret. Polyoler kalles ofte sukkeralkoholer av forskere, fordi deres kjemiske struktur ligner på sukker og alkohol.  Polyoler er imidlertid verken sukker eller alkohol. De er molekyler som har en […]





Har du noen gang startet på et bakeprosjekt, for så å oppdage at du har et annet søtstoff enn det som er brukt i oppskriften?

Da må du finne ut hvor søtt ditt søtstoff er sammenlignet med det i oppskriften. Det må googles og regnes. Det slipper du nå.

Vi har laget en oversikt over de vanligste søtstoffene og hvor søte de er i forhold til sukker, slik at du raskt kan finne ut av dette. Savner du et søtstoff i tabellen så gi oss gjerne beskjed. Håper denne oversikten er til hjelp.

Her finner du en oversikt og informasjon om de mest brukte søtningtilsetningene fra Funksjonell mat. Noen av disse kan ha en negativ kjølende effekt, noen kan påvirke fordøyelsen, mens andre smaker likt som sukker uten en kjølende effekt og uten negativ påvirkning på fordøyelse.

I denne artikkelen finner du informasjon om de forskjellige sukrintypene, sukrinsirupene og Finesse Bakesukker.

Yaconsirup er brukt for helsefremmende effekter i sør- amerika i hundrevis av år. Flere studier har vist en rekke positive effekter som vektnedgang, reversering av diabetes og insulinresistens. Som søtning i lavkarbo mat er den mye brukt, men om du spiser et ketogent kosthold finnes det bedre alternativer.





Det er gjennomført en god del studier på yaconsirup. Disse viser ingen negative bivirkninger på normalt friske mennesker. Er du sensitiv for FODMAP og har irritabel tarm bør du imidlertid styre unna. Som aktivering av gjær i lavkarbo gjærbakst viser vår erfaring at yaconsirup fungerer ypperlig, og påvirker da heller ikke blodsukkeret, da gjæren spiser opp karbohydratene for du spiser bakverket.

Munkfrukt kan være det nye store innen lavkarbo søtning Ekstrakt fra munkfrukt er etterhvert mye brukt som lavkalori- og lavkarbosøtning i land utenfor EU (ikke godkjent i EU enda). Vi har derfor tatt en nærmere titt på denne frukten, og sett på om slik søtning er så fantastisk som mange skal ha det til. Lang [...]

For å unngå blodsukkerstigning er maltitol et bedre alternativ enn sukker, men et dårligere alternativ enn andre søtstoffer, som f.eks stevia og erythritol. Dette fordi maltitol gir noe blodsukkerstigning.

Maltitol gir søtsmak uten ubehagelig ettersmak. Det påvirker ikke tannhygiene negativt. Det kan virke lakserende og gi gass i tarmsystemet. 

Spiser du lavkarbo kosthold er det enkleste og tryggeste å holde seg unna maltitol, særlig på ketogen kost bør det unngås. Vi anser ikke Maltitol som lavkarbo.

Forsking viser at erythritol er trygt i moderate mengder. Det kan dermed være et glimrende alternativ til sukker for personer som ønsker vektnedgang, sliter med diabetes, eller av andre årsaker ønsker å kutte ned på sukker- og karbohydratinntaket.





Sammenlignet med andre sukkeralkoholer ser det ut til at erythritol er et bedre alternativ fordi det gir mindre fordøyelsesbesvær. Noen studier viser positive helseeffekter. Her må det imidlertid flere studier til for å konkludere.

Det som virker klart er at moderate mengder ikke virker å være særlig skadelig for normalt friske mennesker. Spis gjerne matvarer søtet med erythritol, men som med alt annet her i livet; ikke overdriv. Erythritol er hovedingrediens i sukrin.

For å bekrefte de mulige helsefordelene ved å spise Stevia trengs det flere studier. Det er imidlertid regnet som helt trygt å spise, og det er i dette lys sett på som et ideelt alternativ til sukker.

Utfordringen med Stevia når det gjelder smak er at store mengder kan gi en spesiell, metallisk ettersmak. Derfor anbefales det å eksperimentere med mengden du kan bruke for å få en søtningseffekt, uten at det slår over i denne spesielle ettersmaken. Du kan også kombinere Stevia med annen søtning for å unngå uheldig ettersmak.

Det finnes også alternativer som Stevia dråper, men sjekk alltid innholdet da produkter med Stevia fort kan inneholde andre stoffer.

Tagatose har noen gunstige fordeler, som at det smaker likt som sukker og at det ikke øker blodsukkeret. Det mest negative med Tagatose er at det ved høyt inntak for noen kan gi lett fordøyelsesbesvær og virke avførende. Forskning viser at tagatose er trygt å spise, uten at det gir noen farlige bivirkninger.





Tagatose fungerer godt som søtningserstatning i blant annet bakverk, og er ypperlig til karmellisering, som for eksempel i Créme Brûlée.

Tagatesse er et søtningsmiddel produsert av Funksjonell Mat, og brukes som erstatning for sukker. Det smaker også veldig likt sukker, og er nesten dobbelt så søtt. Det betyr at dersom du har en oppskrift med sukker, kan du erstatte sukkeret med halvparten så mye Tagatesse.

Tagatesse har ellers mye av de samme egenskapene som hovedingrediensen, tagatose, som at stort inntak kan gi lett fordøyelsesbesvær, men at det ikke har noen mer alvorlige bivirkninger.

Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search