Maltitol – anbefalt for lavkarbo kosthold og diabetikere?

Hva er maltitol

Maltitol er brukt som søtning i en del produkter som markedsføres med at de er sukkerfrie, lavkarbo og lavkalori. Eksempler på slike produkter er snop, tyggegummi, kaker og tørket frukt. Det finnes også i enkelte medikamenter.

Enkelte varer med maltitiol-innhold kan også være merket med sorbitol, xylitol eller noen ganger bare sukkeralkoholer, fordi maltitol er en sukkeralkohol.

Sukkeralkoholer

Maltitol tilhører altså gruppen søtstoffer som kalles polyoler, eller sukkeralkoholer. Sukkeralkoholer finnes naturlig i en rekke frukter.

Sukkeralkoholer er karbohydrater som ikke tas opp i tarmen, og dermed påvirker de vanligvis ikke blodsukkeret vårt. Eksempler på andre sukkeralkoholer er erythritol, sorbitol og xylitol.





Selv om sukkeralkoholer vanligvis ikke påvirker blodsukkeret, skal vi se at dette ikke gjelder maltitol.

maltitol tyggegummi

Maltitol finnes i en del søtsaker og tyggegummi, som for eksempel Orbit.

Glykemisk indeks

Maltitol har nemlig en glykemisk indeks (GI) på 35. Maltitolsirup påvirker boldsukkeret enda mer med en GI på 52. Sukker har til sammenligning GI på 65.

Det finnes bedre alternativer

Men det finnes likevel mye bedre alternativer for å unngå blodsukkerstigning. Sammenligner vi med andre søtstoffer, eksempelvis stevia eller erythritol, kommer ikke maltitol godt ut.

I likhet med flere andre søtstoffer, fører ingen av disse andre to søtstoffene til blodsukkerstigning (2).

Erythritol er i likhet med maltitol et sukkeralkohol, og det er mye brukt som søtning.





Stevia er et naturlig søtstoff utvunnet fra Stevia-planten, som heller ikke gir blodsukkerstigning. Stevia kan imidlertid gi en litt bitter ettersmak, og bør derfor brukes med forsiktighet.

Glykemisk indeks sammenlignet med andre søtstoffer:

  • Sukker: 65
  • Maltitol sirup: 52
  • Maltitol: 35
  • Erythritol: 0
  • Stevia: 0

Markedsføres ofte som lavkarbo

Produkter som inneholder maltitol markedsføres gjerne som lavkarbo- og ketovennlige, men dette stemmer altså ikke.

I motsetning til andre sukkeralkoholer, har det som vi har sett vist seg at maltitol gir blodsukkerstigning, med påfølgende insulinstigning (3).

På grunn av dette bør maltitol helst unngås i lavkarbo kosthold, særlig i strengt lavkarbo kosthold (ketogen kost), der man ønsker å oppnå ketose.

Maltitol kan gi blodsukkerstigning.

Diabetes

Dersom du har diabetes eller pre-diabetes og vil unngå blodsukkerstigning, er det også en fordel å unngå maltitol, og heller velge søtstoffer med lavere GI, som nevnte erythritol eller stevia.

Fordeler

Maltitol har ikke den ubehagelige ettersmaken som enkelte sukkererstatninger kan gi (som vanlig sukrin og stevia).





I likhet med andre sukkeralkoholer vil maltitol heller ikke ha en negativ effekt på tennene, slik som karbohydrater og sukker vil ha.

Andre negative effekter

Studier har vist at det kan gi magesmerter, gassproduksjon og virke sterkt avførende. Særlig ved hyppige og større inntak (4).

Utover dette har ikke studier vist noen betydelige negative effekter ved inntak.

Oppsummert

For å unngå blodsukkerstigning er maltitol et bedre alternativ enn sukker, men et dårligere alternativ enn andre søtstoffer, som blant annet stevia og erythritol. Dette fordi maltitol gir blodsukkerstigning.

Det gir søtsmak uten ubehagelig ettersmak. Det påvirker ikke tannhelsen negativt. Det kan virke lakserende, gi magesmerter og gassproduksjon.

Spiser du lavkarbo kost er det enkleste og tryggest å holde seg unna, særlig dersom du spiser ketogen kost. Maltitol kommer ikke innunder vår definisjon av lavkarbo.

Snop og andre søtsaker kan inneholde maltitol og likevel være merket som lavkarbo. Derfor er det viktig å undersøke innholdet i alle ferdigprodukter, om du vil unngå maltitol.

Kilder

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19087388/
  2. http://www.glycemicindex.com/
  3. http://polyols-eu.org/wp-content/uploads/Publication.pdf
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8617186/

Andre artikler om søtstoffer

Grunnleggende informasjon om sukkeralkoholer, eller polyoler Polyoler, også kalt sukkeralkoholer er en form for karbohydrater som ikke tas opp i blodstrømmen vår, og dermed ikke påvirker blodsukkeret. Polyoler kalles ofte sukkeralkoholer av forskere, fordi deres kjemiske struktur ligner på sukker og alkohol.  Polyoler er imidlertid verken sukker eller alkohol. De er molekyler som har en […]





Har du noen gang startet på et bakeprosjekt, for så å oppdage at du har et annet søtstoff enn det som er brukt i oppskriften?

Da må du finne ut hvor søtt ditt søtstoff er sammenlignet med det i oppskriften. Det må googles og regnes. Det slipper du nå.

Vi har laget en oversikt over de vanligste søtstoffene og hvor søte de er i forhold til sukker, slik at du raskt kan finne ut av dette. Savner du et søtstoff i tabellen så gi oss gjerne beskjed. Håper denne oversikten er til hjelp.

Her finner du en oversikt og informasjon om de mest brukte søtningtilsetningene fra Funksjonell mat. Noen av disse kan ha en negativ kjølende effekt, noen kan påvirke fordøyelsen, mens andre smaker likt som sukker uten en kjølende effekt og uten negativ påvirkning på fordøyelse.

I denne artikkelen finner du informasjon om de forskjellige sukrintypene, sukrinsirupene og Finesse Bakesukker.





Yaconsirup er brukt for helsefremmende effekter i sør- amerika i hundrevis av år. Flere studier har vist en rekke positive effekter som vektnedgang, reversering av diabetes og insulinresistens. Som søtning i lavkarbo mat er den mye brukt, men om du spiser et ketogent kosthold finnes det bedre alternativer.

Det er gjennomført en god del studier på yaconsirup. Disse viser ingen negative bivirkninger på normalt friske mennesker. Er du sensitiv for FODMAP og har irritabel tarm bør du imidlertid styre unna. Som aktivering av gjær i lavkarbo gjærbakst viser vår erfaring at yaconsirup fungerer ypperlig, og påvirker da heller ikke blodsukkeret, da gjæren spiser opp karbohydratene for du spiser bakverket.

Munkfrukt kan være det nye store innen lavkarbo søtning Ekstrakt fra munkfrukt er etterhvert mye brukt som lavkalori- og lavkarbosøtning i land utenfor EU (ikke godkjent i EU enda). Vi har derfor tatt en nærmere titt på denne frukten, og sett på om slik søtning er så fantastisk som mange skal ha det til. Lang [...]

Allulose er 70% så søtt som sukker. Det smaker likt og har lignende konsistens som sukker. Det har tilnærmet null kalorier. Det påvirker ikke blodsukkeret. Studier har vist positiv effekt på Diabetes, insulinresistens, vektnedgang og inflammasjon.

Allulose er et nytt stoff på markedet, og det kreves flere studier av høy kvalitet og mye lengre tid før man i større grad kan føle seg sikker på de positive helseeffektene. Per i dag virker Allulose som et lovende søtstoff, som ikke ser ut til å gi negative helseeffekter. Det er ikke til salgs i Norge per i dag, men vi får håper det kommer snart.

Forsking viser at erythritol er trygt i moderate mengder. Det kan dermed være et glimrende alternativ til sukker for personer som ønsker vektnedgang, sliter med diabetes, eller av andre årsaker ønsker å kutte ned på sukker- og karbohydratinntaket.





Sammenlignet med andre sukkeralkoholer ser det ut til at erythritol er et bedre alternativ fordi det gir mindre fordøyelsesbesvær. Noen studier viser positive helseeffekter. Her må det imidlertid flere studier til for å konkludere.

Det som virker klart er at moderate mengder ikke virker å være særlig skadelig for normalt friske mennesker. Spis gjerne matvarer søtet med erythritol, men som med alt annet her i livet; ikke overdriv. Erythritol er hovedingrediens i sukrin.

For å bekrefte de mulige helsefordelene ved å spise Stevia trengs det flere studier. Det er imidlertid regnet som helt trygt å spise, og det er i dette lys sett på som et ideelt alternativ til sukker.

Utfordringen med Stevia når det gjelder smak er at store mengder kan gi en spesiell, metallisk ettersmak. Derfor anbefales det å eksperimentere med mengden du kan bruke for å få en søtningseffekt, uten at det slår over i denne spesielle ettersmaken. Du kan også kombinere Stevia med annen søtning for å unngå uheldig ettersmak.

Det finnes også alternativer som Stevia dråper, men sjekk alltid innholdet da produkter med Stevia fort kan inneholde andre stoffer.

Tagatose har noen gunstige fordeler, som at det smaker likt som sukker og at det ikke øker blodsukkeret. Det mest negative med Tagatose er at det ved høyt inntak for noen kan gi lett fordøyelsesbesvær og virke avførende. Forskning viser at tagatose er trygt å spise, uten at det gir noen farlige bivirkninger.





Tagatose fungerer godt som søtningserstatning i blant annet bakverk, og er ypperlig til karmellisering, som for eksempel i Créme Brûlée.

Tagatesse er et søtningsmiddel produsert av Funksjonell Mat, og brukes som erstatning for sukker. Det smaker også veldig likt sukker, og er nesten dobbelt så søtt. Det betyr at dersom du har en oppskrift med sukker, kan du erstatte sukkeret med halvparten så mye Tagatesse.

Tagatesse har ellers mye av de samme egenskapene som hovedingrediensen, tagatose, som at stort inntak kan gi lett fordøyelsesbesvær, men at det ikke har noen mer alvorlige bivirkninger.

Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search