Ny overraskende studie om erytritol – grunn til bekymring?

Ja takk, meld meg på (gratis)

«Svært overrraskende funn» i ny studie om søtstoffet erytritol

En ny amerikansk studie viser en mulig sammenheng mellom høy konsentrasjon av erytritol i blodet, og hjerteinfarkt og hjerneslag hos personer som allerede er i risikogruppe.

Erytritol er mye brukt i sukkererstatninger, blant annet i sukrinprodukter, som Finesse bakesukker. Erytritol er også mye brukt i resten av verden. Utallige studier har tidligere vist at erytritol er trygt og det ble godkjent for bruk i mat av WHO (World Health Organization) i 1999, og av FDA (Food and Drug Administration) i USA i 2001.

Nå viser altså en studie overraskende resultater, men er det grunn til bekymring?

Vi har vært i kontakt med Monika Danielsen, Marketing manager for Funksjonell mat, som produserer sukrinproduktene. Hun skriver følgende:

All forskning som er gjort på erytritol fram til nå, har unisont utelukket at det finnes noen risiko for skadevirkninger ved inntak, så denne nye studien er overraskende og svært uventet. Ikke desto mindre må vi ta studien på alvor. Per i dag er konklusjonen at det må gjøres mer forskning på området, og vi kan ikke annet enn å følge nøye med på utviklingen.

Det vi registrerer, er at det er brukt store doser erytritol daglig over lengre tid i forsøkene, og at studien er gjort på mennesker som allerede er i risikogruppen for blodpropp. Forskerne finner en kobling mellom erytritol og blodpropp, men understreker selv at denne studien ikke kan slå fast om det var erytritol som forårsaket problemene. Det etterlyses flere studier på langtidseffekten av erytritol og andre søtstoffer, og vi håper virkelig at dette vil komme, slik at vi kan få klarhet i usikkerheten som reises i denne studien.

Sier ingenting om at det er erytritol som forsårsaker problemene

Selv om forskerne fant en sammenheng mellom erytritol og blodpropp, så sier ikke studien noe om at erytritol har forårsaket problemene.

Lege Erik Hexeberg sier følgende om den nye studien:

Her er nok ikke siste ordet sagt. Dette er ingen randomisert undersøkelse. Men dette danner et hypotesegrunnlag og så bør det gjøres en randomisert studie – sukker mot sukrin – så får vi se.

Dessuten er det en kortslutning at konsentrasjonen av erytritol i blodet er en følge av erytritolinntak. En studie fra 2017 viste at det er en betydelig syntese av erytritol i kroppen fra glukose. Et høyt blodsukker var assosiert med høye erytritolverdier hos førsteårsstudenter ved et amerikansk universitet og var forbundet med vektøkning.

Skal vi ha noen formening om hvilken effekt inntak av erytritol har, må vi studere nettopp det: inntaket og ikke bare konsentrasjonen av erytritol i blodet.

Personer med diabetes type 2 og/eller overvekt bruker gjerne mye mer sukkererstatninger med erytritol enn resten av befolkningen. Derfor er det også mulig at sammenhengen er motsatt, altså at personer med disse sykdommene rett og slett inntar mer erytritol, men uten at erytritol gjør skade.

Det kan være vanskelig å justere for slike faktorer i denne typen studie. Et annet poeng er at ultraprosessert mat er satt i sammenheng med økt fare for sykdom, som hjerte- og karsykdommer.

Man kan spørre seg om deltakerne med høyt innhold erytritol i blodet rett og slett spiser mer ultraprosessert mat, og at det er den prosesserte maten som påvirker statistikken. Dette vet vi ikke.

Hva er erytritol?

Erytritol tilhører forbindelser som kalles sukkeralkoholer. Andre kjente sukkeralkoholer som også er brukt i matvarer er xylitol, sorbitol og maltitol. Sukkeralkoholer er molekyler som har en struktur som gjør at de stimulerer smaksreseptorene på tungen, og gir en opplevelse av søtsmak.

De fleste av disse sukkeralkoholene er brukt som søtning istedenfor sukker, og i likhet med erytritol har disse stoffene lavt innhold av både kalorier og karbohydrater.

Hvor finner vi erytritol?

De fleste sukkeralkoholer finnes i likhet med erytritol naturlig i matvarer, som frukt og grønnsaker, og har eksistert i verden like lenge som fersken, pærer, vannmelon, sopp og druer. Altså ganske lenge. Stoffet blir også produsert når man lager vin og øl, samt når man fermenterer ost.

Erytritol som søtning

Som søtningsstoff har erytritol vært produsert siden 1990, og du finner det i mange produkter. Som oftest brukes det som søtning eller tykningsmiddel i kalorireduserte, sukkerfrie matvarer og drikkevarer. Du finner det også i matvarer blandet med andre sukkererstatninger, som for eksempel aspartam, stevia og truvia.

Erytritol ble godkjent som et trygt søtningstoff av WHO (World Health Organization) i 1999, og av FDA (Food and Drug Administration) i USA i 2001.

Det er hovedingrediensen i Sukrin, et søtningsmiddel som er mye brukt som sukkererstatning i både Norge og andre land. Sukrin kan du lese mer om her, og er produsert av norske Funksjonell Mat.

Mange tidligere studier har vist at erytritol virker å være harmløst. En studie viste blant annet at det er trygt å spise opp til 1 gram for hvert kilo du veier, hver dag. Det betyr at dersom du veier 80 kilo, kan du trygt spise 80 gram erytritol hver dag.

Det er gjennomført en rekke studier på dyr, som har sett på mulige skadelige effekter av erytritol. Selv ved langvarige studier der dyr er gitt store doser erytritol over tid, er det ikke funnet noen alvorlige bivirkninger.

Oppsummert

Denne studien sier egentlig ikke noe om at erytritol i maten kan gi til økt fare for blodpropp. Det er for eksempel mulig at deltakerne som fikk blodpropp (alle deltakerne hadde også livsstilssykdommer), spiser mer prosessert mat (som inneholder erytritol), og at det er denne maten som er uheldig og ikke erytritol i seg selv.

I studien var det snakk om svært høy konsentrasjon av erytritol i blodet blant de som hadde økt fare for blodpropp. Studien viste heller ikke noen signifikant sammenheng mellom moderat til lavt nivå av erytritol i blodet og økt fare for sykdom.

Vi håper det gjøres flere grundige randomiserte studier med erytritol, der man sammenligner med sukker og en kontrollgruppe (RCT- studie). Sukker vet vi i hvert fall med sikkerhet at ikke er et godt alternativ til søtning.

Vi vil følge med fremover og har tett kontakt med Funksjonell mat og Netthandelsgruppen/ tights.no (som også produserer produkter med erytritol).

Kilder

  1. https://www.nature.com/articles/s41591-023-02223-9
  2. https://omhelse.no/erytritol/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28484010/
Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search