Munkfrukt, eller monk fruit – sukker som ikke er helseskadelig?

Munkfrukt kan være det nye store innen lavkarbo søtning

Ekstrakt fra munkfrukt er etterhvert mye brukt som lavkalori- og lavkarbosøtning i land utenfor EU (ikke godkjent i EU enda).

Vi har derfor tatt en nærmere titt på denne frukten, og sett på om slik søtning er så fantastisk som mange skal ha det til.

Lang historie

I Sør-Kina og Nord-Thailand har buddhistiske munker i flere hundre år dyrket monk fruit, eller munkfrukt på norsk. På kinesisk kalles fruktene for luo han guo, som betyr munkfrukt, eller «Buddha-frukt».

Munkfrukt vokser på vinstokker. De er runde og glatte og har blitt brukt i kinesisk medisin i flere hundre år. Frukten er av samme slekt som agurker, meloner og gresskar.





De blir fem til syv centimeter i diameter og er gul eller grønnbrun når de er moden.

Intens søtsmak

Stoffene som gir den søte smaken i munkfrukt kalles mogrosider, og det søteste av disse kalles mogrosid V (romertall 5).

Mogrosidene er opptil 600 ganger søtere enn vanlig sukker, men vanligvis er sødmen i kommersielle produkter med munkfrukt-ekstrakt mellom 150 til 200 ganger søtere.

Skallet av munkfrukt brukes også til te, og kjøttet blir spist ferskt eller presset til juice. I likhet med annen fruktjuice inneholder juicen fra munkfrukt forskjellige sukkerarter, hovedsakelig druesukker og fruktsukker.

Når du kjøper ren munkfrukt-ekstrakt inneholder dette likevel ikke druesukker og fruktsukker. Det inneholder kun mogrosider og har en glykemisk indeks på null.

munkfrukt på tre

Munkfrukt er blitt svært populært som søtning i lavkarbo mat. Munkfrukt-ekstrakten som brukes som søtstoff har en glykemisk indeks på null. Bilde: menshealth.com





Godkjent over store deler av verden

Mogrosider er allerede godkjent som søtstoff i flere land. Amerikanske Food and Drug Administration (FDA) bestemte i 2010 at munkfrukt-ekstrakter med et innhold mellom 7 og 95 prosent mogrosid V, er «generelt anerkjent som trygge» (GRAS).

Mogrosider er altså godkjent som ingrediens i mat og drikke. I EU er søtstoffet enda ikke godkjent, men det forventes at det blir godkjent også i EU i første del av 2021.

Munkfrukt vokser i popularitet

Globalt øker populariteten til mat med naturlige ingredienser. Ikke minst gjelder dette USA, hvor etterspørselen etter søtstoffer basert på munkfrukt vokser raskt. Faktisk enda raskere enn steviolglykosider (stevia).

Smaker som sukker, men uten kalorier og karbohydrater

Mogrosider inneholder verken kalorier eller karbohydrater, og påvirker dermed ikke blodsukkernivået. Andre stoffer i munkfrukt-ekstrakt kan påvirke litt, men dette er regnet som ubetydelig.

Mogrosidene påvirker heller ikke tannhelse negativt, da bakteriene i munnen lar mogrosidene være i fred. Dermed gir søtstoffet heller ikke karies eller dårlig tannhelse.

En av de største fordelene med mogrosider er en ren og sukkerlignende smak. Det er også varmestabilt, og fungerer derfor supert i bakte produkter.

Mogrosider kombineres gjerne med andre søtstoffer

I Kina, USA og land i Latin-Amerika er det vanlig å kombinere mogrosider og andre lavkarbo- og lavkalori søtstoffer, som stevia (steviolglykosider), inulin og erythritol.

Mogrosider er dyrere enn andre søtstoffer, som steviabasert søtning. Samtidig kan stevia-produkter gi en litt rar ettersmak, noe som gjør at mange velger andre alternativer.





Ved å kombinere søtningsmidlene oppnås en fin søtsmak, uten dårlig ettersmak eller rar følelse i munnen.

Mogrosidene fra munkfrukt har nemlig evnen til å maskere den litt metalliske ettersmaken man gjerne får av stevia.

Dette gjør at man får et produkt med bedre kvalitet og til en bedre pris.

Kostfiber med søtsmak

Både mogrosider og steviolglykosider er søtningsmidler med svært intens smak. Dette betyr at det kreves ekstremt små mengder av dem.

Dette kan skape noen utfordringer. Hvis et kilo sukker skal erstattes med noen få gram mogrosider og steviolglykosider, hva skal da fylle sukkerets plass og gi dets konsistens og smaksopplevelse?

En løsning har blitt å blande mogrosider med kostfiber. Da får man et kostfiber som fungerer som søtning, og kan dermed erstatte sukker i lik mengde.

Slike produkter finnes allerede i land utenfor EU, og vi regner med de dukker opp også i Norge så snart mogrosider blir godkjent.

Før den europeiske næringsmiddelindustrien kan tilby produkter med munkfrukt som søtning, må mogrosider godkjennes av European Food Safety Authority (EFSA). Testing pågår og en beslutning forventes tidlig i 2021.





Stevia

Stevia: Kommersielle produkter kombinerer gjerne munkfrukt med stevia. Stevia har, i likhet med munkfrukt, en glykemisk indeks på null.

Forskning og helsefordeler

Studier på dyr har vist at munkfrukt kan bidra til flere helsefremmende effekter; som redusert vekt (1), som antioksidant og med betennelsesdempende effekt (2), hindre kreftutvikling (3, 4), reversering av diabetes og forbedret kolesterol-profil (5).

Selv om slike studier høres lovende ut, så er ingen av disse studiene gjort på mennesker. Det er også vanlig i slike studier at musene som brukes får ekstremt store doser av stoffet som testes ut.

Med andre ord sier ikke slike studier oss særlig mye med tanke på hvordan disse positive effektene vil slå ut hos mennesker.

Selv om det er mulig at munkfrukt også har positiv effekt for mennesker, må det større og grundigere studier til for at dette skal være verd å ta hensyn til.

Er munkfrukt et trygt søtstoff?

Munkfrukt er regnet som trygt å spise, blant annet fordi det er brukt i hundrevis av år uten at det er rapportert noen kjente bivirkninger.

Det er heller ikke observert alvorlige bivirkninger i dyreforsøkene. Ingenting tyder på at munkfrukt-basert søtning er farlig.

Munkfrukt-ekstrakt/mogrosider er et relativt nytt søtstoff i vår del av verden. Dette er en av grunnene til at det er gjort få og små studier på stoffet. Det ble godkjent i FDA (USA) så sent som 2010.





Oppsummering

Søtstoffer med munkfrukt rapporteres å gi en veldig lik søtsmak som sukker, uten negative helseeffekter. I andre land blander man gjerne munkfrukt med andre søtstoffer, som stevia, erythritol og inulin, noe som skal gi gode og kostnadseffektive produkter.

Det er gjort få studier på mennesker, men mogrosider er likevel regnet som trygt. Det er godkjent de fleste steder i verden, og det er ventet å bli godkjent i EU innen kort tid (januar 2021).

Det er mogrosider som gir søtsmaken i munkfrukt og som brukes som søtstoff. Disse er ofte blandet med andre søtstoffer i kommersiell sammenheng, og derfor er det viktig å lese innholdsoversikten på varer med munkfrukt-ekstrakt/mogrosider. Dette for å være siker på at det ikke blandes med stoffer som f.eks gir blodsukkerstigning.

Kilder

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4135487/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17852496
  3. http://www.ingentaconnect.com/content/ben/lddd/2006/00000003/00000004/art00005
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4473312/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16835866

Deler av artikkelen er oversatt fra www.bayneurope.com.

Andre artikler om søtstoffer

Grunnleggende informasjon om sukkeralkoholer, eller polyoler Polyoler, også kalt sukkeralkoholer er en form for karbohydrater som ikke tas opp i blodstrømmen vår, og dermed ikke påvirker blodsukkeret. Polyoler kalles ofte sukkeralkoholer av forskere, fordi deres kjemiske struktur ligner på sukker og alkohol.  Polyoler er imidlertid verken sukker eller alkohol. De er molekyler som har en […]

Har du noen gang startet på et bakeprosjekt, for så å oppdage at du har et annet søtstoff enn det som er brukt i oppskriften?

Da må du finne ut hvor søtt ditt søtstoff er sammenlignet med det i oppskriften. Det må googles og regnes. Det slipper du nå.





Vi har laget en oversikt over de vanligste søtstoffene og hvor søte de er i forhold til sukker, slik at du raskt kan finne ut av dette. Savner du et søtstoff i tabellen så gi oss gjerne beskjed. Håper denne oversikten er til hjelp.

Her finner du en oversikt og informasjon om de mest brukte søtningtilsetningene fra Funksjonell mat. Noen av disse kan ha en negativ kjølende effekt, noen kan påvirke fordøyelsen, mens andre smaker likt som sukker uten en kjølende effekt og uten negativ påvirkning på fordøyelse.

I denne artikkelen finner du informasjon om de forskjellige sukrintypene, sukrinsirupene og Finesse Bakesukker.

Yaconsirup er brukt for helsefremmende effekter i sør- amerika i hundrevis av år. Flere studier har vist en rekke positive effekter som vektnedgang, reversering av diabetes og insulinresistens. Som søtning i lavkarbo mat er den mye brukt, men om du spiser et ketogent kosthold finnes det bedre alternativer.

Det er gjennomført en god del studier på yaconsirup. Disse viser ingen negative bivirkninger på normalt friske mennesker. Er du sensitiv for FODMAP og har irritabel tarm bør du imidlertid styre unna. Som aktivering av gjær i lavkarbo gjærbakst viser vår erfaring at yaconsirup fungerer ypperlig, og påvirker da heller ikke blodsukkeret, da gjæren spiser opp karbohydratene for du spiser bakverket.





For å unngå blodsukkerstigning er maltitol et bedre alternativ enn sukker, men et dårligere alternativ enn andre søtstoffer, som f.eks stevia og erythritol. Dette fordi maltitol gir noe blodsukkerstigning.

Maltitol gir søtsmak uten ubehagelig ettersmak. Det påvirker ikke tannhygiene negativt. Det kan virke lakserende og gi gass i tarmsystemet. 

Spiser du lavkarbo kosthold er det enkleste og tryggeste å holde seg unna maltitol, særlig på ketogen kost bør det unngås. Vi anser ikke Maltitol som lavkarbo.

Allulose er 70% så søtt som sukker. Det smaker likt og har lignende konsistens som sukker. Det har tilnærmet null kalorier. Det påvirker ikke blodsukkeret. Studier har vist positiv effekt på Diabetes, insulinresistens, vektnedgang og inflammasjon.

Allulose er et nytt stoff på markedet, og det kreves flere studier av høy kvalitet og mye lengre tid før man i større grad kan føle seg sikker på de positive helseeffektene. Per i dag virker Allulose som et lovende søtstoff, som ikke ser ut til å gi negative helseeffekter. Det er ikke til salgs i Norge per i dag, men vi får håper det kommer snart.

Forsking viser at erythritol er trygt i moderate mengder. Det kan dermed være et glimrende alternativ til sukker for personer som ønsker vektnedgang, sliter med diabetes, eller av andre årsaker ønsker å kutte ned på sukker- og karbohydratinntaket.

Sammenlignet med andre sukkeralkoholer ser det ut til at erythritol er et bedre alternativ fordi det gir mindre fordøyelsesbesvær. Noen studier viser positive helseeffekter. Her må det imidlertid flere studier til for å konkludere.

Det som virker klart er at moderate mengder ikke virker å være særlig skadelig for normalt friske mennesker. Spis gjerne matvarer søtet med erythritol, men som med alt annet her i livet; ikke overdriv. Erythritol er hovedingrediens i sukrin.





For å bekrefte de mulige helsefordelene ved å spise Stevia trengs det flere studier. Det er imidlertid regnet som helt trygt å spise, og det er i dette lys sett på som et ideelt alternativ til sukker.

Utfordringen med Stevia når det gjelder smak er at store mengder kan gi en spesiell, metallisk ettersmak. Derfor anbefales det å eksperimentere med mengden du kan bruke for å få en søtningseffekt, uten at det slår over i denne spesielle ettersmaken. Du kan også kombinere Stevia med annen søtning for å unngå uheldig ettersmak.

Det finnes også alternativer som Stevia dråper, men sjekk alltid innholdet da produkter med Stevia fort kan inneholde andre stoffer.

Tagatose har noen gunstige fordeler, som at det smaker likt som sukker og at det ikke øker blodsukkeret. Det mest negative med Tagatose er at det ved høyt inntak for noen kan gi lett fordøyelsesbesvær og virke avførende. Forskning viser at tagatose er trygt å spise, uten at det gir noen farlige bivirkninger.

Tagatose fungerer godt som søtningserstatning i blant annet bakverk, og er ypperlig til karmellisering, som for eksempel i Créme Brûlée.

Tagatesse er et søtningsmiddel produsert av Funksjonell Mat, og brukes som erstatning for sukker. Det smaker også veldig likt sukker, og er nesten dobbelt så søtt. Det betyr at dersom du har en oppskrift med sukker, kan du erstatte sukkeret med halvparten så mye Tagatesse.

Tagatesse har ellers mye av de samme egenskapene som hovedingrediensen, tagatose, som at stort inntak kan gi lett fordøyelsesbesvær, men at det ikke har noen mer alvorlige bivirkninger.





Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search