8 tips til hvorfor du ikke går ned i vekt

Er du ikke fornøyd med vektnedgangen? Her er 8 tips som kan hjelpe deg

Skriv gjerne ut de åtte tipsene under så du kan ha listen liggende på kjøkkenbenken. Du finner den i utskriftsvennlig pdf -versjon ved å klikke her.

Hvis du har begynt på lavkarbo og fortviler fordi du ikke går ned i vekt bør du vurdere følgende:

8 tips som kan hjelpe med vektnedgangen

  1. Mindre porsjoner: Når man spiser LCHF spiser man fet og energirik mat. Man blir mer mett av denne type mat og mettheten varer lenger. Porsjonene må derfor være mindre enn før, eller du må spise færre måltider.
  2. Fett: Hvis du spiser mye fett uten å redusere karbohydratinntaket betydelig kan det være vanskelig å redusere vekten, og du kan til og med risikere å øke i vekt.
  3. Frukt: Mange kvinner er veldig glad i frukt og spiser mye av det fordi de tror det er sunt. Men frukt inneholder mye sukker og verstingene er druer og bananer. Kos deg heller med litt bringebær og fløte, naturell yoghurt eller kesam.
  4. Nøtter er sunt og mange spiser derfor nøtter istedenfor godteri. Men de er energirike og inneholder en del karbohydrater i tillegg til mye fett.
  5. Helgekos: For mange varer helgen fra fredag til mandag og det innebærer kos med godteri, is og chips. Hvis helgekosen varer 3 av ukens 7 dager er det ganske logisk at det er vanskelig å redusere vekten.
  6. Alkohol: Det samme gjelder for alkohol. Dersom du er veldig streng med mat og drikke fra mandag til fredag ettermiddag tar du kanskje av 500 gram fettmasse. Men hvis du drikker vin fredag til søndag kommer de tapte grammene ofte på igjen.
  7. Medisiner: En del medikamenter gjør at vekttapet går saktere enn vanlig. Det gjelder spesielt kortison og medisiner mot psykiske lidelser og epilepsi.
  8. Stress: Vi produserer mye kortison fra binyrene når vi er kronisk stresset. På samme måte som medisinen kortison er dette en skikkelig bremse for vektreduksjon, og mange legger på seg når de stresser, selv om de ikke spiser spesielt mye mat.

Nøtter er en perfekt snacks på lavkarbo kosthold, men for store mengder kan være med å forhindre vektnedgang.

Tips til enkle justeringer du kan gjør i dag

  • Spis deg bare 80 % mett.
  • Spis bær istedenfor frukt.
  • Begrens nøtteinntaket.
  • Fyll helgene med annen kos enn vin og godteri og hold stressnivået nede så godt
    det lar seg gjøre.

Skriv ut de 8 tipsene her

Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search