Lavkarbo chiapudding – sunn og næringsrik frokost eller dessert i mange varianter

Lavkarbo chiapudding – den perfekte frokost, mellommåltid eller dessert – i mange varianter

Dette innlegget inneholder reklame i form av linker til tights.no.

Chiapudding er et perfekt lite måltid for en som spiser lavkarbo mat. Chiafrøene som blir brukt er regnet som supermat, og det er det faktisk god grunn til. Chia har blitt en trend som det egentlig bare er å hive seg på.

Chiafrøene er små og ovale og gir lite smak til en rett, noe som gjør at de passer til det meste, som chiapudding/grøt, smoothie, musli og i bakverk. Teksten fortsetter under bildet.

Lenger nede på siden finner du mange varianter av lavkarbo keto chiapudding

Chiafrøene tiltrekker seg en del væske. Det er dette som gjør at vi får en pudding-konsistens når vi bruker chiafrø i oppskriftene som du finner like under her. Chiafrø kan av denne årsak også brukes som tykningsmiddel i sauser og supper.

Chia er et gammelt ord fra maya-kulturen og betyr styrke. Det er regnet som bra for fordøyelsen. Studier viser også reduksjon i livsstilssykdommer som diabetes og hjerte- og karsykdommer, men uten at dette er konkludert med da studiene er for små.

Chiafrø er også en god kilde til fiber, noe som kan hjelpe på fordøyelsen. Det er også lav FODMAP. Chiafrø er ellers rikt på omega 3, fiber, protein, vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Chiapudding eller chiagrøt – to navn samme oppskrift

Av alle årsakene over, samt at det er kjapt å røre sammen og ha klart i kjøleskapet, er chiapudding kanskje et perfekt mellommåltid? Lag opp et lager og ta frem ved behov. Under finner du lavkarbo chiapuddinger i mange varianter. Kos deg!

Lavkarbo chiapudding oppskrifter

Recommended Posts

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search