Sellerirotpuré

Sellerirotpuré passer perfekt til din lavkarbo middag. Det kan brukes til både kjøtt og fisk eller til en god lavkarbo gryte.

Sellerirot er en grønnsak som fint inngår i et lavkarbo kosthold da den inneholder 2.8 gram karbohydrater per 100 gram. Sellerirot er en anvendelig og smaksrik grønnsak som du kan bruke som erstatter for potet. Du kan for eksempel lage sellerirot fries eller sellerirotpuré som tilbehør til lavkarbo middag.

Ønsker du oppskrift til andre lavkarbomiddager finner du det her.

  • Pers: 2
  • Tid: 15 min
  • Nivå: Lett
Ingredienser
  • 1 sellerirot
  • 1 dl fløte
  • 2 ss smør
  • salt og pepper
  • 1/4 ts muskat
Fremgangsmåte 
  1. Skjær selleriroten i terninger og legg den i en kjele med vann som akkurat dekker terningene. Tilsett salt i vannet. Kok under lokk i ca. 10- 15 minutter, avhengig av størrelsen på sellerirotterningene.
  2. Når selleriroten er mør siler du vekk vannet. Tilsett fløte, smør, muskat, salt og pepper. Kjør dette til en klumpfri puré med en kjøkkenmaskin, blender eller stavmikser. Reguler tykkelsen ved å tilsette mer fløte, dersom du ønsker en tynnere puré.
  3. Smelt gjerne litt ekstra smør og sirkle dette over puréen før servering.
  4. Server sellerirotpuré til for eksempel en god gryte, kjøtt eller fisk.
Recommended Posts

Start typing and press Enter to search