Lavkarbo blåbærpai

Saftig blåbærpai med vaniljekrem og mandelbunn!

Dette innlegget inneholder reklame i form av linker til tights.no.

Lavkarbo blåbærpai er en perfekt sommerdessert etter blåbærplukketuren. Blåbær er i sesong i juli og august, og bruksområdene er mange. Du kan enten spise bærene rett fra busken eller lager et nydelig bakverk med disse supersunne bærene.

Blåbær er en kilde til vitamin E, vitamin C og folat. I tillegg har blåbær et høyt innhold av kostfiber.

Vitamin E bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress, mens vitamin C styrker immunsystemet og øker opptaket av jern fra andre matvarer. Folat bidrar til å redusere tretthet og utmattelse, mens kostfiber er bra for fordøyelsen (kilde: Blåbær | FRUKT.no).

Lavkarbo blåbærpai

Vi har laget denne blåbærpaien med saftig bunn av mandelmel og avfettet linfrømel. Du finner den samme bunnen i lavkarbo sitron- og lakrisostekake, som du finner oppskrift til her. Når mandelmel og avfettet linfrømel kombineres på denne måten får du en skikkelig saftig og klebrig bunn som passer perfekt i en blåbærpai.

Lavkarbo blåbærpai

Visste du at brunbjørnen spiser 9 liter blåbær daglig i bærsesongen. Du kan lese mer om brunbjørnen her: Fakta om brunbjørn (rovdata.no)

Vil du ha oppskrift til andre sommerlige oppskrifter finner du mange gode eksempler her.

Lavkarbo blåbærpai
Lavkarbo blåbærpai
Lavkarbo blåbærpai

LAVKARBO BLÅBÆRPAI

5 from 1 vote
Skriv ut Pin Vurdering
Tid: 2 hrs 30 mins
Antall: 1 pai (1 pai gir 12 porsjoner)

Næringsinnhold (pr porsjon/enhet)

Kalorier: 327kcal | Karbohydrater: 4g | Protein: 7g | Fett: 28g
Allergener
Egg
Melk
Nøtter

Oppskrift av omhelse.no

INGREDIENSER

Vaniljekrem

Bunn

Blåbærefyll

FREMGANGSMÅTE

Vaniljekrem

  • Bland alle ingrediensene til vaniljekremen i en kjele. Varm sausen opp til medium varme, mens du røre hele tiden. La sausen så vidt koke på lavest mulig temperatur mens du rører. Sausen skal tykne, slik at den blir like tykk som vaniljekrem skal være. Dette tar ca. 15-20 minutter.
  • Dersom sausen ikke tykner tilstrekkelig, tilsetter du mer xanthan gum. Sausen vil også tykne når den kjølner. Dersom sausen blir for tykk kan du spe den med litt fløte. Avkjøl sausen.

Bunn

  • Sett ovnen på over- og undervarme på 175 grader.
  • Bland alle ingrediensene til bunnen i en bakebolle.
  • Smør en rundt paiform (22 cm) med fett. Olje eller meierismør.
  • Trykk deigen ned i formen og trykk den ca. én cm opp rundt kanten. Prikk bunnen med en gaffel.
  • Stekes på midterste rille i ovnen i ca. 18 minutter. Avkjøl bunnen før den smøres med vaniljekrem.

Blåbærfyll

  • Sett ovnen på over- og undervarme på 180 grader.
  • Bland blåbær med bakesukkr og chiafrø. Har du morter kan du gjerne morte chiafrøene lett i morteren før det blandes med bærene. La dette svelle i 15 minutter.
  • Fyll bunnen med vaniljekrem og toppe med blåbærfyll. Strø over hakket mandler.
  • Stekes på midterste rille i 20 minutter. Avkjøl paien slik at den får satt seg før den serveres.
Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Anmeldelse av oppskrift




Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search