Lavkarbo rømmegrøt (glutenfri)

Glutenfri og lavkarbo rømmegrøt! Du trenger ikke å vente til 17.mai før du kan kose deg med rømmegrøt. Her har vi en oppskrift helt uten sukker og hvetemel, som du kan nyte når du måtte ønske.

Rømmegrøten smaker nydelig og gir en metthetsfølelse som varer lenge. Vi anbefaler at du serverer den med ceylon kanel (evt vanlig kanel) tagatesse, smør og spekemat.

  • Pers: 2
  • Tid: 45 min
  • Nivå: Lett

Ingredienser

  • 3 ss smør
  • 2 ts johannesbrødkjernemel (selges på helsekostbutikk)
  • 1 beger ekte sæter rømme
  • 1-2 dl kremfløte (spe til ønsket tykkelse)
  • 2 ts salt

Fremgangsmåte lavkarbo rømmegrøt

  1. Finn frem en kjele og sett den på middels varme.
  2. Smelt smøret og rør inn Johannesbrødkjernemel. Viktig at du rører godt for å unngå klumper.
  3. Tilsett rømme og rør godt.
  4. Spe på med fløte, litt etter litt til du oppnår ønsket konsistens. Rømmegrøten tykner når den småkoker. Dersom den blir for tykk eller tynn, regulerer du dette ved å spe på med fløte eller mer johannesbrødkjernemel.
  5. Smak til med ønsket mengde salt.
  6. Serveres gjerne med ceylon kanel (evt vanlig kanel) tagatesse, smør og spekemat.
Lavkarbo rømmegrøt bilde

Lavkarbo rømmegrøt fra bunnen av – fullt på høyde med orginalen!

Recommended Posts

Start typing and press Enter to search