Lavkarbo rømmegrøt

Deilig rømmegrøt til alle rømmegrøtelskere der ute!

Lavkarbo rømmegrøt er supergodt også er det enkelt å lage. Du trenger ikke å vente til 17. Mai før du kan kose deg med rømmegrøt. Her har vi en oppskrift helt uten tilsatt sukker og hvetemel, som du kan nyte når du får lyst på grøt.

Vi syntes rømmegrøt smaker best sammen med kanel, søtning, smørøye og spekemat. Vi bar brukt Sukrin:1 som søtning fordi dette gir en god søtning samtidig som du får følelsen av knasende sukker. Du kan selvsagt bruke den søtningen du foretrekker.

Vi har også oppskrift på en nydelig mandelgrøt med chiafrø, som du finner oppskrift til her. Vi du øke proteininntaket anbefaler vi lavkarbo proteingrøt, som du finner oppskrift til her.

Lavkarbo 17. Mai

Lavkarbo rømmegrøt

OPPSKRIFT PÅ LAVKARBO OG GLUTENFRI RØMMEGRØT

4.72 fra 7 stemmer
Skriv ut Pin
Tid: 20 mins
Antall: 2 porsjoner

Næringsinnhold (pr porsjon/enhet)

Kalorier: 911kcal | Karbohydrater: 7.3g | Protein: 5.5g | Fett: 95.7g
Allergener
Melk

Oppskrift av omhelse.no

INGREDIENSER

  • 500 gram seterrømme (lett rømme kan også brukes for færre kalorier)
  • 2 ss meierismør
  • 1 dl vann
  • 1 klype salt
  • 2 ts johannesbrødkjernemel (jbk) evt. halv mengde xanthan gum, selges på helsekostbutikk
  • 0.5-1 dl kremfløte eller matfløte

Toppingforslag

  • Sukrin:1 eller en annen søtning
  • Meierismør
  • Kanel
  • Spekemat

FREMGANGSMÅTE

  • Kok opp rømme, vann, meierismør og salt i en kjele.
  • Dryss over jbk mens du rører godt. La grøten koken i noen minutter og se om den tykner tilstrekkelig, hvis ikke tilsetter du litt mer jbk.
  • Tilsett fløte, litt etter litt til du oppnår ønsket konsistens. Rømmegrøten tykner når den småkoker. Dersom den blir for tykk eller tynn, regulerer du dette ved å spe med fløte eller jbk.
  • Server lavkarbo rømmegrøt med kanel, søtning, smørøye og spekemat.
Recommended Posts

Start typing and press Enter to search