Lavkarbo – En innføring for nybegynnere

Den såkalte lavkarbo dietten har vært gjenstand for mye diskusjon de senere år. Såkalte eksperter hevder på den ene siden at fett er farlig mens man på den andre siden hevder det motsatte: At det ikke finnes noen beviser for dette. De hevder sågar at fett faktisk er sunt, og ikke farlig. Det er ikke rart at folk blir forvirret rundt hva de kan og ikke kan spise.

Vi har siden åttitallet blitt fortalt at fett er årsaken til både hjerte- og karsykdom, såvel som diabetes og overvekt. Samtidig har markedet blitt overfylt av lettprodukter som ofte har et høyt innhold av både sukker, søtningsstoffer og annen kunstig tilsetning.  I den samme perioden har overvekt og fedme nærmest eksplodert i den vestlige verden, og i ekstrem grad i USA.

Bare se på utviklingen av overvekt i USA mellom 1984- 2014:

Bildene over er hentet fra et foredrag av den svenske kostholdseksperten og legen Andreas Eenfeldt. Foredraget kan du se i sin helhet her (3).

Myndighetene sier en ting, mens fastlegen din sier det motsatte. Det er lettere å bli forvirret enn klok av all informasjonen. Derfor er det viktig å forholde seg til forskning og vitenskap, og ikke til synsing og løse påstander (som ofte er mer regelen enn unntaket i de store tabloidene).

En rekke store studier viser altså at det ikke finnes noen sammenheng mellom sykdom og inntak av mettet fett. Mange av disse studiene viser faktisk at et slikt kosthold bidrar til bedre helse. To av de største av disse studiene kan du lese om her og her  (1),(2).

Du kan lese mer om mettet fett her

Hva er så et lavkarbo kosthold?

Et lavkarbo kosthold består av lite karbohydrater (hovedsaklig funnet i brød, poteter, pasta og sukkerholdige matvarer). Dette erstattes med ordentlig mat som inneholder mer fett og protein, samt sunne grønnsaker. Når man spiser lavkarbo teller man ikke kalorier. Mengde kalorier er uinteressant.

De fleste spiser enkelt og greit når de er sulten, og spiser til de er mett. Likevel raser de ned i vekt dersom de er overvektige i utgangspunktet. Lavkarbo- entusiaster kaller ofte lavkarbo for nytemetoden, fordi man kan spise seg god og mett samtidig som kroppen finner ens idealvekt.

Men lavkarbo er ikke primært en slankemetode. Hensikten er at man skal spise sunn og næringsrik mat som man er skapt for å spise. Dersom man er undervektig vil man legge på seg. Med andre ord vil et slikt kosthold hjelpe deg å finne din idealvekt.

Med lavkarbo menes det altså at man spiser færre karbohydrater og større mengder proteiner og fett, både mettet og umettet. Det er imidlertid ingen regler for hvor streng man skal være. Det kommer an på hver enkelt.

Ønsker man å slanke seg raskest mulig kan vi likevel si at jo strengere jo bedre (det betyr jo mindre karbohydrater jo bedre). Wulfgang Lutz anbefaler å spise under ca 70g karbohydrater per dag, mens om man ønsker å gå i ketose er det mange som anbefaler å ligge under 20 gram per dag (4).

lavkarbo

Lavkarbo betyr at du spiser lite karbohydrater og mer fett og protein

Hvorfor virker lavkarbo så bra for vektnedgang?

Når du spiser karbohydrater så stiger ditt blodsukker (blodglukose). Når blodsukkeret stiger reagerer kroppens bukspyttkjertel med å sprøyte inn fettlagringshormonet insulin i blodbanen. Insulinets oppgave er klar: Det skal fjerne det overflødige «sukkeret»(glukose) fra blodbanen. Dette gjøres ved at insulinet frakter glukosen ut av blodbanen og inn i fettcellene der den omdannes og lagres som fett.

Dette gjør at det er nærmest umulig å trene seg ned i vekt, uten at du legger om kostholdet. Årsaken er at kroppen ved høyt blodsukker driver kontinuerlig fettlagring, mens det du trenger for å gå ned i vekt er å forbrenne fettet. Å forsøke å trene seg ned i vekt mens du spiser mye karbohydrater blir som å forsøke å få en bil opp i fart med håndbrekken på. Det funker ikke.

Om du holder deg unna karbohydrater og istedet spiser ordentlig mat med naturlig fett og proteiner, vil blodsukkeret ditt ikke påvirkes. Blodsukkeret ditt påvirkes kun av karbohydrater, ikke av fett og proteiner. Dermed vil ikke fettlagringshormonet insulin komme inn i blodbanen din for å bidra til fettlagring. Kroppen vil da begynne å bruke av fettet som er lagret på kroppen din.

Av fett blir du mett

Du vil også bli mye fortere mett av å spise fett, enn av å spise karbohydrater. I tillegg holder du deg mett mye lengre og du får et mye jevnere energinivå. Dette er grunnen til at de fleste som spiser lavkarbo ofte spiser litt sjeldnere enn før. Ikke fordi det er et poeng i seg selv, men fordi det tar lengre tid før de blir sulten. De får mindre behov for små mellommåltider og de kan i en travel hverdag enkelt utsette et måltid uten å bli kjempesulten.

Grunnleggende råd for å komme i gang

Det er egentlig mye enklere å starte med lavkarbo enn mange tror. Hvorfor? Fordi du kan spise deg god og mett hver dag på mat som er smaksrik, energirik og sunn. Her er noen enkle råd:

  1. Spis når du er sulten
  2. Spis til du er mett
  3. Glem alt som har med kaloritelling å gjøre
  4. Glem alt som har med lettprodukter å gjøre, detter er ikke sunt
  5. Spis: Kjøtt, fisk, egg, grønnsaker som vokser over jorden, ekte smør, oljer, naturlig fett
  6. Unngå: Sukker og mat med stivelse, som brød, pasta, poteter, ris og bønner

 

 

Kilder

(1) http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa0708681
(2) http://annals.org/aim/fullarticle/1900694/effects-low-carbohydrate-low-fat-diets-randomized-trial
(3) https://www.youtube.com/watch?v=3-BJzqMbsxI
(4) https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto

Lavkarbo artikler

Recommended Posts

Start typing and press Enter to search

lavkarbo