Pølse og sellerirotstappe med hjemmelaget ketchup

Enkelt og «sykt godt»

Du trenger ikke å savne pølse og potetmos i ditt lavkarbo kosthold. Her har du en nydelig erstatter. Sellerirotstappe lager du på samme måte som potetstappe. Sellerirotstappe har en grovere konsistens enn sellerirotpuré. Men du kan selvsagt lage puré dersom du tilsetter litt fløte og bruker en stavmikser istedenfor stauke/stamper.

Hjemmelaget lavkarbo ketchup

Hjemmelaget lavkarbo ketchup smaker nydelig på pølser, hamburger eller for eksempel som topping på squash spaghetti med kjøttsaus. Du kan også bruke lavkarbo ketchup som pizzasaus.

Hell ketchupen på en krukke med lokk og oppbevar den i kjøleskapet. Ketchupen er holdbar i flere uker. Du kan også fryse ketchupen og ta opp ved behov. Du finner oppskrift på lavkarbo ketchup her.

Lavkarbo sprøstekt løk

Sprø løk smaker nydelig til denne retten. Dette lager du enkel ved å frityrsteke rå løk. Løken skal friteres helt til den blir gylden. Legg løken på et kjøkkenpapir etter at den er fritert slik at rester av fettet trekkes opp og løken blir skikkelig sprø.

Lavkarbo syltet rødløk

Du kan også servere pølse med sellerirotstappe med syltet rødløk. Dette smaker nydelig sammen. Rødløken lager du enkelt på 30 minutter. Etter at den er laget kan den oppbevares i kjøleskapet i flere uker og nytes som tilbehør til middagen eller som topping på lavkarbo brødmat. Veldig sunt og veldig godt. Du finner oppskrift på lavkarbo rødløk her.

Ønsker du mer inspirasjon til lavkarbo matlaging, finner du flere oppskrifter her.

Pølse og sellerirotstappe

Oppskrift på pølse og sellerirotstappe servert med hjemmelaget ketchup

omhelse.no

  • Personer: 2
  • Tid: 20 min
  • Nivå: Lett
Ingredienser

Hjemmelaget sprøstekt løk 

  • 2 dl olje
  • 1/2 løk i skiver
Fremgangsmåte 
  1. Snitt pølsene flere snitt på tvers. Stek pølsene i en stekepanne med smør, til de er gjennomstekt og har fått en gylden farge.
  2. Skrell selleriroten og kutt den i små terninger. Legg selleriroten i en kjele og fyll den med vann. Strø over litt salt, legg på lokk og kok opp. La selleriroten koke til den er mør. Dette tar ca. 15 minutter.
  3. Hell av vannet og sett kjelen tilbake på varmen og damp bort resten av vannet. Tilsett 3-4 ss smør og stamp massen med en stauker/stamper. Du får da en grov stappe. Du kan også bruke en stavmikser, dersom du ønsker en glatt sellerirotpuré. Ønsker du å lage puré kan du tilsette litt fløte slik at den blir fløyelsmyk.
  4. Dersom du vil lage lavkarbo sprøstekt løk varmer du opp olje i en kjele. Tilsett løken, etter at den er kuttet i skiver. Bruk en fiskeøse til å røre rundt. Fisk ut løken når den er blitt gylden og legg den på et kjøkkenpapir slik at oljen trekkes opp.
  5. Server gjerne pølser og sellerirotstappe med hjemmelaget lavkarbo ketchup. Dersom du ikke ønsker å lage sprøstekt løk smaker det også nydelig med syltet rødløk, som du finner oppskrift til her.
Recommended Posts

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search