Hva er Tagatesse, og er det trygt å spise?

Hva er Tagatesse?

Tagatesse er et søtningsmiddel som brukes som erstatning for sukker. Det smaker veldig likt sukker, og er nesten dobbelt så søtt.

Det betyr at dersom du har en oppskrift med sukker, kan du erstatte sukkeret med halvparten så mye Tagatesse.

Dersom du erstatter sukkerinnholdet i et bakverk med halvparten Tagatesse, blir det totalt sett mindre mengde tørre ingredienser i oppskriften.

Det bør justeres med mer av de andre tørre ingrediensene. Dette er selvsagt tatt høyde for i oppskriftene på omhelse.no.

Tagatose, som er en viktig ingrediens i Tagatesse kan i perioder være lite tilgjengelig. Da kan du erstatte Tagatesse med f.eks samme mengde Finesse bakesukker fra Funksjonell mat. Dette vil gi et tilsvarende resultat i de fleste oppskrifter.

Perfekt til karamellisering

Tagatesse kan karamelliseres. Funksjonell mat som distribuerer Tagatesse, anbefaler derfor Tagatesse til retter der man skal karamellisere noe, som for eksempel karameller eller Crème Brulée.

Fordi Tagatesse, i likhet med tagatose lett brunes, bør man i vanlige oppskrifter ikke varme dette opp til over 160 grader celsius.

Det er fullt mulig å varme Tagatesse til høyere temperaturer enn dette, men vær da obs på at det du lager raskt vil få en brun skorpe.

Tagatesse smaker likt som sukker

Tagatesse er smaksmessig en ypperlig erstatning for sukker, fordi det rett og slett smaker veldig likt. Det har en svært lav glykemisk indeks (7), og gir ikke den kjølende ettersmaken som enkelte andre søtningsstoffer kan gi, som for eksempel vanlig Sukrin.

Tagatesse gir en velsmakende og saftig bakst. Det bør oppbevares i en tett beholder, da fuktighet vil gjøre at det lett klumper seg og blir hardt.

Tagatesse er produsert av Damhert og distribueres i Skandinavia av Funksjonell Mat.

Næringsinnhold i tagatesse per 100 g:

Energi (kj/kcal): 196 KCAL
Fett: 0 g
Karbohydrater: 79,8 g
Polyoler: 39,9 g
Kostfiber: 20,1 g
Protein: 0 g

Tagatesse er dobbelt så søtt som sukker

Tagatesse er et søtningsmiddel som er omtrent dobbelt så søtt som sukker, med minimal påvirkning på blodsukkeret.

Kan virke avførende og gi fordøyelsesbesvær

Bakdelen med Tagatesse er at for høyt inntak kan gi fordøyelsesubehag. En del personer rapporterer om mageproblemer ved for høyt inntak.

Det er imidlertid ikke gjennomført noen kjente vitenskapelige studier på Tagatesse. For å finne ut hvorfor, må vi derfor se nærmere på hovedingrediensen i Tagatesse, nemlig Tagatose:

Tagatose

Tagatose er et helt naturlig stoff som utvinnes av laktose. Det er imidlertid ikke laktose i det ferdige produktet.

Du finner Tagatose naturlig i en rekke frukter som for eksempel epler, ananas og appelsiner.

Selv om Tagatesse er dobbelt så søtt som vanlig sukker, er Tagatose omtrent like søtt, mer nøyaktig 92% så søtt som sukker.

Det fine med Tagatose er, som med Tagatesse, at smaken faktisk er veldig lik sukker.

Kan gi fordøyelsesubehag

I motsetning til sukker og enkelte andre søtningsstoffer tas kun 15-20 prosent av Tagatose opp i tynntarmen. Det betyr at så mye som 75-80 prosent fortsetter uforandret gjennom tarmsystemet, og ned til tykktarmen.

I tykktarmen finnes det utallige bakterier som livnærer seg på det som måtte eksistere der. Når Tagatose reagerer med disse tarmbakteriene, kan det i noen tilfeller gi ubehag, som at det virker avførende og kan gi fordøyelsesbesvær.

Konklusjon

Tagatesse er et ypperlig søtningsmiddel som ligner på sukker i smak, men som kan gi fordøyelsesbesvær i store mengder, dersom du er sensitiv for det. Tagatesse vil gi god smak, ingen ubehagelig ettersmak, og en saftig og god bakst.

I perioder er det imidlertid leveringsproblemer med Tagatose. Det kan også være litt dyrt. En ypperlig erstatning for Tagatesse er Finesse bakesukker. Du kan erstatte tagatesse med Finesse bakesukker i samme mengde.

Hva sier vitenskapen om Tagatose?

I neste artikkel vil du se hva vitenskapelige studier sier om Tagatose. Blant annet at det er regnet som trygt å spise, og at for høyt inntak kan virke avførende, og gi lette mageproblemer. Tagatose har også muligens noen positive helseeffekter.

Les mer om Tagatose her.

Kilder

https://www.damhert.be/en/shop/tagatesse-low-carb
https://doi.org/10.1038/s41467-019-12497-8
Funksjonellmat.no

Andre artikler om søtstoffer

Grunnleggende informasjon om sukkeralkoholer, eller polyoler Dette innlegget inneholder reklame i form av linker til samarbeidspartnere. Polyoler, også kalt sukkeralkoholer er en form for karbohydrater som ikke tas opp i blodstrømmen vår, og dermed ikke påvirker blodsukkeret. Polyoler kalles ofte sukkeralkoholer av forskere, fordi deres kjemiske struktur ligner på sukker og alkohol. Polyoler er imidlertid […]

Har du noen gang startet på et bakeprosjekt, for så å oppdage at du har et annet søtstoff enn det som er brukt i oppskriften?

Da må du finne ut hvor søtt ditt søtstoff er sammenlignet med det i oppskriften. Det må googles og regnes. Det slipper du nå.

Vi har laget en oversikt over de vanligste søtstoffene og hvor søte de er i forhold til sukker, slik at du raskt kan finne ut av dette. Savner du et søtstoff i tabellen så gi oss gjerne beskjed. Håper denne oversikten er til hjelp.

Her finner du en oversikt og informasjon om de mest brukte søtningtilsetningene fra Funksjonell mat. Noen av disse kan ha en negativ kjølende effekt, noen kan påvirke fordøyelsen, mens andre smaker likt som sukker uten en kjølende effekt og uten negativ påvirkning på fordøyelse.

I denne artikkelen finner du informasjon om de forskjellige sukrintypene, sukrinsirupene og Finesse Bakesukker.

Yaconsirup er brukt for helsefremmende effekter i sør- amerika i hundrevis av år. Flere studier har vist en rekke positive effekter som vektnedgang, reversering av diabetes og insulinresistens. Som søtning i lavkarbo mat er den mye brukt, men om du spiser et ketogent kosthold finnes det bedre alternativer.

Det er gjennomført en god del studier på yaconsirup. Disse viser ingen negative bivirkninger på normalt friske mennesker. Er du sensitiv for FODMAP og har irritabel tarm bør du imidlertid styre unna. Som aktivering av gjær i lavkarbo gjærbakst viser vår erfaring at yaconsirup fungerer ypperlig, og påvirker da heller ikke blodsukkeret, da gjæren spiser opp karbohydratene for du spiser bakverket.

Søtstoffer med munkfrukt rapporteres å gi en veldig lik søtsmak som sukker, uten negative helseeffekter. I andre land blander man gjerne munkfrukt med andre søtstoffer, som stevia, erythritol og inulin, noe som skal gi gode og kostnadseffektive produkter.

Det er gjort få studier på mennesker, men mogrosider er likevel regnet som trygt. Det er godkjent de fleste steder i verden, og det er ventet å bli godkjent i EU innen kort tid (januar 2021).

Det er mogrosider som gir søtsmaken i munkfrukt og som brukes som søtstoff. Disse er ofte blandet med andre søtstoffer i kommersiell sammenheng, og derfor er det viktig å lese innholdsoversikten på varer med munkfrukt-ekstrakt/mogrosider. Dette for å være siker på at det ikke blandes med stoffer som f.eks gir blodsukkerstigning.

For å unngå blodsukkerstigning er maltitol et bedre alternativ enn sukker, men et dårligere alternativ enn andre søtstoffer, som f.eks stevia og erythritol. Dette fordi maltitol gir noe blodsukkerstigning.

Maltitol gir søtsmak uten ubehagelig ettersmak. Det påvirker ikke tannhygiene negativt. Det kan virke lakserende og gi gass i tarmsystemet. 

Spiser du lavkarbo kosthold er det enkleste og tryggeste å holde seg unna maltitol, særlig på ketogen kost bør det unngås. Vi anser ikke Maltitol som lavkarbo.

Allulose er 70% så søtt som sukker. Det smaker likt og har lignende konsistens som sukker. Det har tilnærmet null kalorier. Det påvirker ikke blodsukkeret. Studier har vist positiv effekt på Diabetes, insulinresistens, vektnedgang og inflammasjon.

Allulose er et nytt stoff på markedet, og det kreves flere studier av høy kvalitet og mye lengre tid før man i større grad kan føle seg sikker på de positive helseeffektene. Per i dag virker Allulose som et lovende søtstoff, som ikke ser ut til å gi negative helseeffekter. Det er ikke til salgs i Norge per i dag, men vi får håper det kommer snart.

Forsking viser at erythritol er trygt i moderate mengder. Det kan dermed være et glimrende alternativ til sukker for personer som ønsker vektnedgang, sliter med diabetes, eller av andre årsaker ønsker å kutte ned på sukker- og karbohydratinntaket.

Sammenlignet med andre sukkeralkoholer ser det ut til at erythritol er et bedre alternativ fordi det gir mindre fordøyelsesbesvær. Noen studier viser positive helseeffekter. Her må det imidlertid flere studier til for å konkludere.

Det som virker klart er at moderate mengder ikke virker å være særlig skadelig for normalt friske mennesker. Spis gjerne matvarer søtet med erythritol, men som med alt annet her i livet; ikke overdriv. Erythritol er hovedingrediens i sukrin.

For å bekrefte de mulige helsefordelene ved å spise Stevia trengs det flere studier. Det er imidlertid regnet som helt trygt å spise, og det er i dette lys sett på som et ideelt alternativ til sukker.

Utfordringen med Stevia når det gjelder smak er at store mengder kan gi en spesiell, metallisk ettersmak. Derfor anbefales det å eksperimentere med mengden du kan bruke for å få en søtningseffekt, uten at det slår over i denne spesielle ettersmaken. Du kan også kombinere Stevia med annen søtning for å unngå uheldig ettersmak.

Det finnes også alternativer som Stevia dråper, men sjekk alltid innholdet da produkter med Stevia fort kan inneholde andre stoffer.

Tagatose har noen gunstige fordeler, som at det smaker likt som sukker og at det ikke øker blodsukkeret. Det mest negative med Tagatose er at det ved høyt inntak for noen kan gi lett fordøyelsesbesvær og virke avførende. Forskning viser at tagatose er trygt å spise, uten at det gir noen farlige bivirkninger.

Tagatose fungerer godt som søtningserstatning i blant annet bakverk, og er ypperlig til karmellisering, som for eksempel i Créme Brûlée.

Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search