Tagatose – positive og negative egenskaper

Hva er Tagatose?

I motsetning til for eksempel erythritol, som er brukt i blant annet sukrin, er ikke tagatose et sukkeralkohol. Det er heller ikke regnet som et søtningsmiddel. Det ble i 2005 erklært som en helt ny type mat av Novel Food Unit.

Det er altså regnet som mat, eller en ingrediens. Derfor har det heller ikke et eget e-nummer (nutrientsreview.com).

I Norge er tagatose kanskje mest brukt som søtning i tagatesse, der det er hovedingrediensen. Det som gjelder for tagatose vil derfor i stor grad også gjelde for tagatesse.

Vi skal i denne artikkelen se nærmere på dette søtningsmiddelet, hvordan det fungerer som søtning, om det et trygt å spise, samt hvilke bivirkninger det eventuelt kan gi.





Naturlig

Tagatose er et helt naturlig stoff som utvinnes av laktose. Det er imidlertid ikke laktose i det ferdige produktet. Du finner tagatose i små mengder i melk, samt i en rekke frukter som for eksempel epler, ananas og appelsiner.

Selv om tagatesse er dobbelt så søtt som vanlig sukker, er tagatose omtrent like søtt, mer nøyaktig 92% så søtt som sukker. Det fine er at, i likhet med tagatesse, er smaken faktisk veldig lik sukker.

Fordøyelsesbesvær kan forekomme

Til forskjell fra sukker og enkelte andre søtningsstoffer, tas kun 15-20 prosent av tagatose opp i tynntarmen, slik at det kan brukes til energi i cellene i kroppen. Dette betyr at så mye som 80-85 prosent fortsetter uforandret gjennom tarmsystemet og frem til tykktarmen.

I tykktarmen finnes det utallige bakterier som livnærer seg på det som måtte dukke opp. Når tagatose kommer i kontakt med disse tarmbakteriene kan det føre til reaksjoner som virker avførende, og som kan gi lett fordøyelsesbesvær.

Dette gjelder særlig ved store inntak, og/eller dersom du er spesielt sensitiv.

EU har bestemt at produkter med tagatose skal merkes dersom de inneholder mer enn 15 gram av stoffet. Merkingen skal da være at stoffet kan virke avførende. Nair sier imidlertid at alle matvarer kan være helseskadelige i store mengder, og at tagatose i den sammenheng ikke skiller seg ut fra andre matvarer.





For eksempel kan også kaffe virke avførende ved for høyt inntak. Det handler om å innta moderate mengder (https://forskning.no).

Tagatose er regnet som trygt

Tagatose smaker likt som sukker, kan gi lett fordøyelsesbesvær ved stort inntak og er ifølge forskning regnet som trygt å spise.

Vitenskapelige studier

En oppsummerings-studie publisert i det vitenskapelige tidsskriftet BioMed Research International kom frem til at Tagatose er «et lovende søtstoff». Dette mye på grunn av at det ikke er funnet noen uheldige bivirkninger i de forsøkene som er gjort på dyr og mennesker, så langt (https://www.hindawi.com).

En RCT studie publisert i SciMed Central i 2014 viste også at det bidrar til å dempe total blodsukkerstigning etter måltider, senke skadelig LDL kolesterol og til og med at det muligens kan øke det sunne HDL-kolesterolet (jscimedcentral.com).

En annen studie fra 2015 viste at inntak av tagatose gjennom mat ikke førte til økt blodsukker, og studien konkluderte med at det derfor er en ypperlig erstatning for sukker som søtningsmiddel.

Lav glykemisk indeks

Stoffet har en glykemisk indeks på bare 2, noe som understreker poenget med at det er trygt for diabetikere, og for folk som ikke ønsker å spise mat som øker blodsukkeret. Med andre ord er tagatose godt egnet både for diabetikere og i et lavkarbo og et ketogent kosthold.

Egenskaper i baking

Tagatose egner seg i likhet med tagatesse godt i baking. Det kan karamelliseres, i motsetning til de fleste andre søtningsmidler, med unntak av sukker.

Tagatesse har faktisk en kraftigere karamelliserende evne enn sukker. Dette medfører at baks fort kan bli brent og dermed bør ha kortere steketid enn bakst uten tagatesse. Det kan derfor være lurt å senke temperaturen i stekeovnen og heller bruke lengre steketid.





I tillegg til at det smaker som sukker kan man altså bruke det til retter som for eksempel Créme Brûlée, der karamellisering er en viktig del av prosessen. Man kan også lage harde karameller og drops, med tagatesse.

Tagatose vs andre søtstoffer

Sammenlignet med mange andre søtstoffer, har tagatose også mye lavere GI (glykemisk indeks). For eksempel er mange sukkerfrie sjokolader og andre søtsaker i dag søtet med maltitol.

Tagatose har lavere GI, lavere kalori-innhold, og påvirker fordøyelsen i mindre grad enn maltitol. Maltitol øker også blodsukkeret. Les mer om maltitol her.

Er tagatose trygt?

Tagatose ble i 1999 erklært trygt å spise av amerikanske FDA, og av EFSA (European Food Safety Agency) i 2007. I Norge selges det en del sjokolader og andre søtsaker med tagatose.

Det er imidlertid noe utfordrende å utvinne, og dette forklarer nok også hvorfor det er relativt dyrt.

Høsten 2020 ble det utsolgt i Norge for en rekke søtningsprodukter som inneholder tagatose, på grunn  av mangel på råvarer som medførte stopp i produksjonen.

Oppsummering

Tagatose har noen gunstige fordeler, som at det smaker likt som sukker, at det kan erstatte sukker med omtrent samme mengde, samt at det ikke øker blodsukkeret.

Noen studier viser at tagatose i tillegg kan være med på å senke glukose (sukker) og LDL kolesterol i blodet. Men her ser det ut som det trengs mer forskning for å konkludere.





Det som ser ut til å være det mest negative med tagatose er at det ved høyt inntak kan gi lett fordøyelsesbesvær og virke avførende. Det er ellers regnet for å være trygt uten noen farlige bivirkninger.

Vår anbefaling er: Bruk gjerne tagatose som søtningserstatning i bakverk og andre steder, men som med alt annet, bruk det med måte.

Gode alternativer til tagatose kan være sukrin-produkter og finesse bakesukker.

Kilder

J. R. Bober og N. U. Nair: 2019:
https://doi.org/10.1038/s41467-019-12497-8
https://www.hindawi.com/journals/bmri/2018/8718053/
https://forskning.no/bioteknologi-mat-mat-og-helse/bakterier-lager-sukker-som-smaker-nesten-likt-som-vanlig-sukker-men-har-faerre-kalorier/1605428
http://www.who.int/ipcs/publications/jecfa/en/Summary63final.pdf.
http://tagatose.no

Andre artikler om søtstoffer

Grunnleggende informasjon om sukkeralkoholer, eller polyoler Polyoler, også kalt sukkeralkoholer er en form for karbohydrater som ikke tas opp i blodstrømmen vår, og dermed ikke påvirker blodsukkeret. Polyoler kalles ofte sukkeralkoholer av forskere, fordi deres kjemiske struktur ligner på sukker og alkohol.  Polyoler er imidlertid verken sukker eller alkohol. De er molekyler som har en […]

Har du noen gang startet på et bakeprosjekt, for så å oppdage at du har et annet søtstoff enn det som er brukt i oppskriften?

Da må du finne ut hvor søtt ditt søtstoff er sammenlignet med det i oppskriften. Det må googles og regnes. Det slipper du nå.





Vi har laget en oversikt over de vanligste søtstoffene og hvor søte de er i forhold til sukker, slik at du raskt kan finne ut av dette. Savner du et søtstoff i tabellen så gi oss gjerne beskjed. Håper denne oversikten er til hjelp.

Her finner du en oversikt og informasjon om de mest brukte søtningtilsetningene fra Funksjonell mat. Noen av disse kan ha en negativ kjølende effekt, noen kan påvirke fordøyelsen, mens andre smaker likt som sukker uten en kjølende effekt og uten negativ påvirkning på fordøyelse.

I denne artikkelen finner du informasjon om de forskjellige sukrintypene, sukrinsirupene og Finesse Bakesukker.

Yaconsirup er brukt for helsefremmende effekter i sør- amerika i hundrevis av år. Flere studier har vist en rekke positive effekter som vektnedgang, reversering av diabetes og insulinresistens. Som søtning i lavkarbo mat er den mye brukt, men om du spiser et ketogent kosthold finnes det bedre alternativer.

Det er gjennomført en god del studier på yaconsirup. Disse viser ingen negative bivirkninger på normalt friske mennesker. Er du sensitiv for FODMAP og har irritabel tarm bør du imidlertid styre unna. Som aktivering av gjær i lavkarbo gjærbakst viser vår erfaring at yaconsirup fungerer ypperlig, og påvirker da heller ikke blodsukkeret, da gjæren spiser opp karbohydratene for du spiser bakverket.





Munkfrukt kan være det nye store innen lavkarbo søtning Ekstrakt fra munkfrukt er etterhvert mye brukt som lavkalori- og lavkarbosøtning i land utenfor EU (ikke godkjent i EU enda). Vi har derfor tatt en nærmere titt på denne frukten, og sett på om slik søtning er så fantastisk som mange skal ha det til. Lang [...]

For å unngå blodsukkerstigning er maltitol et bedre alternativ enn sukker, men et dårligere alternativ enn andre søtstoffer, som f.eks stevia og erythritol. Dette fordi maltitol gir noe blodsukkerstigning.

Maltitol gir søtsmak uten ubehagelig ettersmak. Det påvirker ikke tannhygiene negativt. Det kan virke lakserende og gi gass i tarmsystemet. 

Spiser du lavkarbo kosthold er det enkleste og tryggeste å holde seg unna maltitol, særlig på ketogen kost bør det unngås. Vi anser ikke Maltitol som lavkarbo.

Allulose er 70% så søtt som sukker. Det smaker likt og har lignende konsistens som sukker. Det har tilnærmet null kalorier. Det påvirker ikke blodsukkeret. Studier har vist positiv effekt på Diabetes, insulinresistens, vektnedgang og inflammasjon.

Allulose er et nytt stoff på markedet, og det kreves flere studier av høy kvalitet og mye lengre tid før man i større grad kan føle seg sikker på de positive helseeffektene. Per i dag virker Allulose som et lovende søtstoff, som ikke ser ut til å gi negative helseeffekter. Det er ikke til salgs i Norge per i dag, men vi får håper det kommer snart.





Forsking viser at erythritol er trygt i moderate mengder. Det kan dermed være et glimrende alternativ til sukker for personer som ønsker vektnedgang, sliter med diabetes, eller av andre årsaker ønsker å kutte ned på sukker- og karbohydratinntaket.

Sammenlignet med andre sukkeralkoholer ser det ut til at erythritol er et bedre alternativ fordi det gir mindre fordøyelsesbesvær. Noen studier viser positive helseeffekter. Her må det imidlertid flere studier til for å konkludere.

Det som virker klart er at moderate mengder ikke virker å være særlig skadelig for normalt friske mennesker. Spis gjerne matvarer søtet med erythritol, men som med alt annet her i livet; ikke overdriv. Erythritol er hovedingrediens i sukrin.

For å bekrefte de mulige helsefordelene ved å spise Stevia trengs det flere studier. Det er imidlertid regnet som helt trygt å spise, og det er i dette lys sett på som et ideelt alternativ til sukker.

Utfordringen med Stevia når det gjelder smak er at store mengder kan gi en spesiell, metallisk ettersmak. Derfor anbefales det å eksperimentere med mengden du kan bruke for å få en søtningseffekt, uten at det slår over i denne spesielle ettersmaken. Du kan også kombinere Stevia med annen søtning for å unngå uheldig ettersmak.

Det finnes også alternativer som Stevia dråper, men sjekk alltid innholdet da produkter med Stevia fort kan inneholde andre stoffer.

Tagatesse er et søtningsmiddel produsert av Funksjonell Mat, og brukes som erstatning for sukker. Det smaker også veldig likt sukker, og er nesten dobbelt så søtt. Det betyr at dersom du har en oppskrift med sukker, kan du erstatte sukkeret med halvparten så mye Tagatesse.

Tagatesse har ellers mye av de samme egenskapene som hovedingrediensen, tagatose, som at stort inntak kan gi lett fordøyelsesbesvær, men at det ikke har noen mer alvorlige bivirkninger.





Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search