Lavkarbo chiapudding med bringebær

Chiapudding med bringebær og friske bær, luksus frokost!

Dette innlegget inneholder reklame i form av linker til tights.no.

Er du usikker på hvorfor du bør spise chiafrø? Chiafrø regnes som supermat og inneholder for eksempel 30% mer antioksidanter enn blåbær.

Chiafrø er også rikere på omega-3 enn laksefilet. Spiser du to ss chiafrø får du også i deg en kalsiummengde som tilsvarer flere glass melk.

Én ss chiafrø inneholder så mye som 5 gram fiber som bidrar til å holde et jevnt blodsukkernivå. Vi håper vi klarte å overbevise deg om å spise denne supermaten.

Chiafrø i mat

Det finnes flere måte å få i seg chiafrø på. Du kan knuse frøene og bruke det i bakst, knekkebrødblanding, kornblanding, smoothie, eller lage en deilig lavkarbo chiapudding, slik vi har gjort. Dette er en nydelig lavkarbo søtsak du kan nyte til frokost, lunsj eller kveldsmåltid.

Vi har toppet denne supersunne chiapuddingen med fruktkjøtt fra pasjonsfrukt, friske bringebær og blåbær, og en liten kvast sitronmelisse.

Andre topping forslag er kokosmasse eller lavkarbo frokostblanding, som du finner oppskrift på her. Prøv også med peanøtter og lavkarbo karamellsaus. Eller finn på din helt egen versjon.

Lavkarbo chiapudding med bringebær

OPPSKRIFT PÅ LAVKARBO CHIAPUDDING MED BRINGEBÆR

Skriv ut Pin Vurdering
Tid: 3 hrs
Antall: 1 porsjon

Næringsinnhold (pr porsjon/enhet)

Kalorier: 487kcal | Karbohydrater: 6g | Protein: 10g | Fett: 43g
Allergener
Ingen

Oppskrift av omhelse.no

INGREDIENSER

Chiapudding

  • 3 ss chiafrø
  • 1.5 dl fullfett kokosmelk evt. lettvarianten for færre kalorier
  • 0.5 dl vann
  • 1 ts vaniljesukkr evt. noen dråper vaniljeekstrakt
  • 100 gram bringebær
  • 1 ss sukrinmelis eller annen søtning

Toppingforslag

  • Pasjonsfrukt
  • Bær
  • Sitronmelisse

FREMGANGSMÅTE

  • Rist kokosmelken godt før du åpner den. Bland chiafrø, kokosmelk, vann og vanilje sukkr i en skål eller boks.
  • Sett chiapuddingen i kjøleskap og la den stå der frem til den har tyknet. Minst tre timer, og helst over natten.
  • Lag bringebærsaus ved å varme frosne bringebær i en kjele. Tilsett sukrinmelis etter smak. Bruk en stavmikser til å lage bringebærsaus.
  • Rør godt i chiapuddingen før du legger pudding og bringebærsaus lagvis i serveringsglass. Toppes med for eksempel pasjonsfrukt, bringebær, blåbær og sitronmelisse.

Andre varianter av chiapudding

Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Anmeldelse av oppskrift




Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search