Fluffy chiapudding med sjokoladesmak

Fluffy chiapudding med sjokoladesmak kan spises som frokost, lunsj, kvelds eller som en nydelig og sunnere dessert. Det som gjør denne chiapuddingen fluffy er at kokosmelken piskes med miksmaster i fem minutter, før den setters i kjøleskap. Chiafrøene sveller i kokosmelken og vil stivne etter en times tid i kjøleskapet. Lag gjerne fluffy sjokoladechiapudding kvelden i forveien.

Fluffy sjokoladechiapudding er både glutenfri og laktosefri.

Er du usikker på hvorfor du bør spise chiafrø? Chiafrø regnes som supermat og inneholder for eksempel 30% mer antioksidanter enn blåbær. Chiafrø er også rikere på omega-3 enn laksefilet. Spiser du to ss chiafrø får du også i deg en kalsiummengde som tilsvarer flere glass melk. Én ss chiafrø inneholder så mye som 5 gram fiber som bidrar til å holde ett jevnt blodsukkernivå. Vi håper vi klarte å overbevise deg om å spise denne supermaten.

Det finnes flere måte å få i seg chiafrø på. Du kan knuse frøene og bruke det i bakst, knekkebrødblanding, kornblanding, smoothie, eller lage en deilig lavkarbo fluffy skololadechiapudding, slik som vi har gjort.

Chiapudding blandes raskt sammen, men må svelle i kjøleskap i en times tid. Svelletiden varierer ut i fram hvilke væske du tilfører. Du kan bruke kokosmelk, mandelmelk, vann, kumelk, soyamelk etc. Kokosmelk gir en kremig og lavkarbo chiapudding.

  • Pers: 2
  • Tid: 60 min
  • Nivå: Lett
Ingredienser
  • 1 boks økologisk kokosmelk (Änglamark anbefales, den inneholder 330 ml)
  • 2 ss økologisk kakaopulver (evt. en annen sort)
  • 2 ss sukrin melis (evt. 1.5 ss tagatesse)
  • 1/4 ts vaniljepulver (ikke vaniljesukker)
  • 5 ss chiafrø (ikke toppede skjeer)
Fremgangsmåte 
  1. Bland kokosmelk, kakaopulver og sukrin i en bakeboller. Dersom du bruker en kokosmelk hvor kokosfettet og vannet har skilt seg, kan du fjerne litt av vannet. Änglamark sin økologiske kokosmelk skiller seg ikke.
  2. Pisk røren med miksmaster, slik at den blir luftig. Bruk rundt 5 minutter på denne prosessen for å få den så luftig som mulig.
  3. Tilsett chiafrø og pisk videre i ett minutt.
  4. Hell røren over i serveringsskåler eller i en stor skål og sett kjølig i minst en time. La den gjerne stå i kjøleskap over natten slik at chiafrøene får god tid til å trekke til seg væsken.
  5. Server gjerne fluffy chiapudding med sjokoladesmak med et dryss med kokosmasse og dander med de bærene du liker.
Recommended Posts

Start typing and press Enter to search