Kvalitativ metode





Kvalitativ metode kom som en reaksjon på positivismen og naturvitenskapen, og er en fortolkningsbasert måte å drive forskning. Typiske innvendinger mot positivismen er at det er stor forskjell på å studere fysiske ting og samfunnsfenomener.

Jacobsen (2016) trekker frem tre hovedteser til forsvar for kvalitativ metode:

  1. Det sosiale er i stadig endring, og kan påvirkes av teori og forskning
    – Dette betyr at det er vanskelig å opparbeide seg kumulativ kunnskap, noe som jo er et kvantitativt ideal.
    – Teori eller forskning som viser at f.eks avdelingsledere i en type bedrift ikke er til å stole på vil kunne påvirke i hvilken grad de kan stoles på.
  2. Virkeligheten er ikke objektiv men subjektiv, med mange forskjellige oppfatninger av den
    – I et samfunn eller en organisasjon styres ikke virkeligheten av lover, men av mennesker som har sine subjektive opplevelser.
  3. For å forstå virkeligheten må forskeren sette seg inn i hvordan menneskene opplever og tolker den
    – Forskeren må ha empati
    Hermeneutikk: Empirien som samles inn av forskeren og fortolkes, før den settes inn i en større forståelsesramme, settes inn i kontekst.
    – Slik konstrueres virkeligheten av forskjellige forskere. Det nærmeste man kommer virkelighet i slik forskning er når flere forskere kommer frem til mest mulig likt resultat.
Kvalitativ metode

Kvalitativ metode har 4 metodiske kjennetegn

4 metodiske kjennetegn for kvalitativ metode

  1. Induktiv i motsetning til deduktiv
    – Virkeligheten er lite stabil og i stadig endring. Den er subjektiv. Derfor er det ikke hensiktsmessig å lage absolutte teorier som hvordan virkeligheten ser ut.
    – Derfor går forskeren fra empiri til teori.
    – Ideelt går forskeren ut i verden med et helt åpent sinn, og danner teori utifra dataene han har samlet inn.
  2. Holistisk i motsetning til individualistisk
    – Empirien må settes inn i kontekst. Vi må se på hvordan menneskene fungerer i ulike sammenhenger.
  3. Nærhet i motsetning til avstand
    – Nærhet er et ideal. Positivismen kritiseres for sitt ideal om avstand, der de påstår at forskeren kan være helt objektiv uten å påvirke det som forskes på. En fortolkningsbasert tilnærming sier at det alltid vil være et forhold mellom forsker og forskningsobjekt, og at forskeren har som oppgave om å komme tett på for å forstå.
    – Avstand fører til at forskeren mister viktig informasjon siden han hindres i å gå dypere inn i personenes forståelse og opplevelse av verden.
  4. Ord i motsetning til tall
    -Den kvantitative forskningen hevder at vi gjennom f.eks spørreskjemaer kan få oversatt personers opplevelser og fortolkninger til tall, og at vi dermed kan finne en nøyaktig beskrivelse av virkeligheten.
    – Her er kvalitativ forskning av motsatt oppfatning: Får å virkelig få frem menneskers opplevelser og virkeligheten best mulig må vi snakke med de involverte og få frem virkeligheten gjennom ord.
    – Slik kan vi få frem nyanser og mer nøyaktig forståelse.

Dette var litt om forskjellene mellom de to tilnærmingene, på neste side kan du lese om hvordan man for å få best mulig data kan kombinere de to metodene (kvalitativ og kvantitativ) i en og samme studie. En slik tilnærming kalles en pragmatisk tilnærming.

Kilder:
Jacobsen – «Hvordan gjennomføre undersøkelser» (2016)

===>>> Neste side: Kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ metode

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.





Start typing and press Enter to search