Hvor viktig er frokosten når du ønsker å gå ned i vekt?

NYHET:KETO UTEN MELKEPRODUKTER OPPSKRIFTSHEFTE

Alle de 90 oppskriftene fra KetoUtenMelkeprodukter!
Passer for lavkarbo og ketogent kosthold.
Å utelate melkeprodukter kan også hjelpe på vektnedgang.

LES MER


 

Er det en myte at du bør spise frokost når du vil ned i vekt?

Vi får stadig spørsmål fra våre lesere om dette. De lurer på om det er slik at frokosten setter i gang forbrenningen og at man derfor alltid bør spise frokost. Stemmer det at alle bør spise frokost? Eller gjelder dette kun for noen grupper?

Vi har spurt lege Erik Hexeberg. 

Kan du si noe om hvorfor du mener frokost er nyttig, Erik? Er det for eksempel riktig at frokost hjelper kroppen å sette i gang metabolismen og fettforbrenningen og å dempe blodsukkerstigning, fordi kroppen/leveren øker blodsukker-produksjonen om natten?

Svar fra lege Erik Hexeberg

For veldig mange vil det fungere utmerket å hoppe over frokosten. Forutsetningen for at det etter min mening skal fungere godt, er at kroppen henter sin energi fra fettlagrene.

Imidlertid er mange insulinresistente med overvekt/fedme, diabetes type 2 og høyt blodtrykk – alle komponenter i metabolsk syndrom. Da er man ikke like flink til å hente energien fra fettlageret, men omdanner istedenfor proteiner i muskler og annet til sukker.

Vi har alle vår egen sukkerfabrikk i kroppen som sikrer at blodsukkeret ikke blir for lavt selv om vi ikke har spist karbohydrater på lange tider. Denne sukkerfabrikken starter normalt opp litt mer aktivt på morgenkvisten.

Når det tilføres litt glukose til blodet og blodsukkeret øker litt, vil det føre til at bukspyttkjertelen skiller ut insulin til blodet. Insulin må til for at blodsukkeret skal komme inn i de fleste celler i kroppen, som blant annet muskel- og fettceller.

Men insulin har en tilleggsoppgave. Insulin gir tilbakemelding til leveren om at den skal slutte å produsere sukker. Men dersom leveren er blitt insulinresistent, noe som er typisk ved metabolsk syndrom, fortsetter bare leveren å lage sukker.

Hos personer med diabetes type 2 ser vi at fastende blodsukker er høyt – og fortsetter å være høyt når de ikke spiser. Det er et klart uttrykk for egenproduksjon av sukker.

Hos personer med overvekt / fedme kan blodsukkeret være helt normalt, men c-peptid, som uttrykk for insulinproduksjonen, viser høye verdier.

Grunnen til de høye insulinverdiene er etter min mening at det tilføres glukose til blodet, på samme måte som ved diabetes type 2. Men fordi bukspyttkjertelen produserer mye insulin, holder blodsukkeret seg normalt.

I begge tilfellene har kroppen valgt å lage sukker istedenfor å brenne fett. Dersom dette er problemstillingen, anbefaler jeg en liten frokost med litt protein og fett for å stoppe sukkerproduksjonen.

Det får kroppen over i fettbrenningsmodus.

Men dersom man faster i flere dager av gangen, vil fastende blodsukker falle hos personer med diabetes type 2. Så dersom en først skal faste, ta en periode på 2-4 dager istedenfor å hoppe over frokosten.

Dette er mine vurderinger, og utgangspunktet er at vi ikke er like. Når kroppens metabolisme har «hengt seg opp», fungerer ikke alt slik det gjør normalt.

Og da må vi av og til ty til «reserveløsningene», som å spise litt protein og fett for å skru av sukkerproduksjonen.

Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search