Lavkarbo salte kjeks

Lavkarbo salte kjeks, perfekt til din favoritt ost. Disse kjeksene har en god og salt smak.

Sesammel er fint å bruke for å fjerne mandelsmaken i kjeksene. Dersom du ikke ønsker å bruke sesammel, kan du droppe dette og erstatte det med lik mengde mandelmel. Dersom du gjør det trenger du bare eggehvite fra to egg.

Trenger du tips til andre lavkarbo frokostretter finner du flere oppskrifter her.

  • Antall: 15-17
  • Tid: 30 min
  • Nivå: Lett
Ingredienser
  • 0.5 dl sesammel
  • 1.5 dl mandelmel (ikke fettredusert)
  • 3 ss sesamfrø
  • 3 egg, bare eggehviten
  • 2 ss fiberhusk
  • flaksalt
  • nøytral olje
Fremgangsmåte
  1. Sett på stekeovnen på over og undervarme på 180 grader.
  2. Skill plommen fra eggehviten. Du skal ikke bruke plommen.
  3. Bland sesammel, mandelmel, 3 ss sesamfrø, fiberhusk, eggehviten fra 3 egg og 1 ts salt i en bakebolle. Du blander dette enkelt sammen med en slikkepott.
  4. Dekk ett bakebrett med bakepapir.
  5. Fukt hendene og rull sammen ca. 15-17 like kuler som du legger på bakebrettet.
  6. Trykk ned kulene til flate kjeks. Dette gjør du enkelt ved å fukte hendene og trykke de ned på brettet. Lag de så flate som du ønsker at kjeksen skal være.
  7. Pensle kjeksene med en nøytral olje før du strør på litt flaksalt på hver kjeks.
  8. Stekes på midterste rille i 10-15 minutter. Kjenn om kjeksene er harde, før du tar de ut av ovnen. Når de er harde er de ferdig. Avkjøles på rist.
  9. Lavkarbo salte kjeks spises med ditt favoritt pålegg.
Recommended Posts

Start typing and press Enter to search