Kan diabetes 2 reverseres? Jorunn ble medisinfri ved hjelp av kostholdsendring

Kan type 2 diabetes reverseres? En pasienthistorie av Jorunn H. Rolfsen

Denne historien er sendt inn til oss fra Jorunn Rolfsen.

Hva slags mat skal man spise når man har type 2 diabetes? Det er ikke enkelt for en diabetiker å finne ut av dette siden kostholdsrådene varierer utifra hvem som gir dem.

Blodsukkeret mitt var jevnlig altfor høyt. Dette til tross for at jeg hadde et kosthold basert på sunne råvarer, laget mat fra bunnen av og svært sjelden spiste sukkerholdig mat.

Jeg har hatt diabetes 2 i 5 år og har i lengre tid forstått at noe måtte gjøres for å få ned blodsukkeret etter måltider.

På den positive siden er jeg ikke overvektig, så vekt er ikke noe jeg har fokus på og jeg har et blodtrykk som en ungdom til tross for mine 64 år.

Hva kunne jeg gjøre for å unngå den negative utvikling av diabetes og økende doser med metformin?

Jeg begynte å søke opp informasjon på internett. Særlig var jeg interessert i å finne ut av hva som gjøres i andre land vedrørende kostholdsråd og behandling av type 2 diabetes.

Jeg var kritisk til kildene og holdt meg til kilder som hadde god dokumentasjon og henviste til forskning.

Det var særlig to kilder som traff meg. Det ene var et foredrag av Dr. Jason Fung på konferansen LowCarbDownUnder i 2017, hvor han snakker om et paradigmeskifte i synet på Diabetes 2 (2). Han hevdet at det er insulinresistens og for mye insulin som er årsaken til sykdommen og at høyt blodsukker er symptomet på dette.

Han hevder at type 2 diabetes kan reverseres og at den må sees på som en diettsykdom. Han har skrevet artikler om at periodisk faste kan bidra i behandling av sykdommen. (2, 3, 5). Han hevder også at overvekt ikke fører til diabetes, det er omvendt!

Jorunn har opplevd store positive forandringer i livet etter hun la om til lavkarbo kosthold.

Insulinresistens

Insulinresistens og for mye insulin i kroppen utvikler seg over flere år og fører etter hvert til overvekt, høyt blodsukker og dermed diabetes 2 (5).

Den andre jeg fattet interesse for var Dr. Sarah Hallberg på konferansen LowCarbDenver 2020. Hun snakket også om muligheten for å reversere diabetes 2 og fortalte om et stort forskningsprosjekt hun ledet, Virta Health Type 2 Diabetes Trial.

Dette er en randomisert studie som har pågått i over 2 år og som viser at lavkarbo er en effektiv behandling av diabetes 2 (1).

Jorunn hadde diabetes type 2 og eksperimenterte med ketogent kosthold, noe som førte til at hun nå har et stabilt lavt blodsukker og er medisinfri.

En «enkel» metode – lavkarbo?

Felles for disse to legenes erfaringer er at de mener det finnes en enkel metode for å motvirke insulinresistens; et kosthold basert på lavkarbo. Et kosthold med sunt fett, moderat med protein og lite karbohydrater.

Når et slikt kosthold kombineres med periodisk faste, vil det gi kroppen lange perioder uten stigning i insulin-nivået. Da vil heller ikke blodsukkeret stige like ofte som ved et vanlig kosthold med flere måltider per dag. Kroppens evne til å håndtere karbohydrater vil etter hvert også bli bedret.

Andre hevder at lavkarbo har blitt «glemt» i behandling av T2D. (6)

Kunne jeg reversere sykdommen min ved hjelp av kosthold?

Hvis det var insulinresistensen og for mye insulin som var årsaken til sykdommen og høyt blodsukker som var symptomet, virket det logisk at jeg måtte gjøre noe med årsaken – insulinresistensen.
Basert på denne informasjonen bestemte jeg for å teste det ut på meg selv.

Den 2. januar 2021 startet jeg på et ketogent kosthold og la om til 2 måltider per dag, kl.11.00 og kl. 17.00. Det vil si at det gikk 18 timer uten at jeg spiste mat og 6 timer hvor jeg spiste 2 gode måltider.

Det er ikke sikkert denne metoden passer for alle og noen vil kanskje trenge oppfølging og veiledning underveis. For meg gikk imidlertid overgangen lett og det var enklere enn jeg trodde å tilvenne kroppen til å spise kun 2 ganger per dag.

Høyt blodsukker etter havregrøt uten søtning

Det var særlig en matvaregruppe jeg måtte slutte å spise og det var mat som inneholdt korn; grovbrød, knekkebrød og havregrøt. Det var faktisk min favorittfrokost, havregrøt, som fikk meg til å tenke over at det var noe «galt» med den maten jeg spiste tidligere.

Etter et måltid med havregrøt, uten sukker, kunne jeg ha blodsukker på rundt 14 mmol/l etter måltidet. Dette er vel egentlig beskrivende for hvilke utfordringer denne sykdommen gir; kroppens evne til å håndtere normale mengder karbohydrater i mat.

Ketogen kost

I starten av mitt prosjekt målte jeg blodsukkeret etter måltidene daglig og sjekket med stix at jeg var i ketose (kostholdsbasert ketose). Etter hvert trengte jeg ikke måle så ofte fordi jeg visste hva slags mat som var bra for meg. Jeg forsøkte å holde meg under 30 g karbohydrater per dag.

Underveis i prosessen fortsatte jeg å lete etter informasjon om kosthold basert på lavkarbo. I Norge er det flere som har publisert artikler om tema som Dr. Sofie Hexeberg og Dr. Fedon Lindberg m. fl, men det er visst fortsatt et kontroversielt tema.

De offisielle kostholdsrådene går fortsatt ut på at man skal velge lettprodukter/mat med lite fett, kornprodukter, spise ofte osv. Jeg lurte på om disse anbefalingene er basert på nyere vitenskapelig forskning, men det har jeg ikke funnet ut av.

Ketogen kost består av minimalt med karbohydrater og større mengder fett enn det som anbefales av myndighetene.

Mitt nåværende kosthold basert på andre råd enn de offisielle kostholdsrådene

Uansett er mitt nåværende kosthold basert på det motsatte av flere av de offisielle, norske kostholdsrådene ved diabetes 2; jeg spiser sjelden, spiser sunt mettet fett (fra helfet ost, smør, egg, rent kjøtt, fisk osv.), styrer unna kornprodukter, lett-produkter og frukt.

Jeg fant også en interessant artikkel av den kjente, danske professoren Arne Astrup som beklaget de kostholdsrådene han tidligere hadde gitt om mettet fett og som nå har fått en annen forståelse av mettet fett basert på nyere forskning. Han hevder at naturlig mettet fett ikke er farlig å spise og han fraråder bruk av margarin og matoljer som er sterkt prosessert (motsatt av de norske kostholdsrådene) (8).

Sett i lys av disse motstridene kostholdsrådene vet jeg at mitt lille prosjekt er kontroversielt. Men det er min kropp og det jeg gjør er å spise sunn mat som er anbefalt av mange eksperter rundt om i verden.

Det er sykehus og klinikker i Canada og USA som har behandlet tusenvis av Diabetes 2-pasienter med et ketogent kosthold og med gode resultater. Og resultatene kommer helt uten å involvere medisiner!

Det er nesten for godt til å være sant, at bare ved å endre på hva og når man spiser kan mange diabetespasienter gå ned i vekt, slutte med medisiner og bli friske av denne sykdommen (1-7 og 9).

Andre steder er det også fastleger som anbefaler dette kostholdet til sine Diabetes 2-pasienter og som hevder de ser gode resultater av dette (9).

7 måneder uten medisiner – et vellykket prosjekt

Etter 7 måneder uten å ta metformin og på et ketogent kosthold var jeg spent på å se hva mine blodprøver viste. Langtidsblodsukkeret var nede på 40! Mitt lille prosjekt var vellykket! Jeg har ikke lenger Diabetes 2.

Dette har skjedd ved et ketogent kosthold (i mitt tilfelle bestod omleggingen i hovedsak å slutte å spise kornprodukter) og ved å ha 2 måltider per dag.

Jeg er overbevist om at hvis jeg hadde fortsatt med et kosthold basert på de offisielle, norske kostholdsrådene, ville jeg fortsatt hatt Diabetes 2, sykdommen hadde eskalert og vart livet ut.

Myndighetenes råd

Det er underlig å være vitne til at norske helsemyndigheter og ernæringsfysiologer anbefaler Diabetes 2 – pasienter å spise et kosthold basert på karbohydrater da det åpenbart fører til høyt blodsukker og når det finnes et sundt og godt alternativt kosthold som ikke fører til høyt blodsukker!

Det er på tide at de offisielle kostholdsrådene i Norge gjennomgås og endres. Disse må ses på i lys av nyere forskning.

For mennesker med Diabetes 2 kan det ha avgjørende betydning for utvikling av sykdommen, fremtidig helsetilstand og livskvalitet at de får god og relevant kostholdsveiledning. Samtidig kan oppdaterte kostholdsråd kanskje forebygge at noen utvikler Diabetes 2.

For samfunnet vil det gi store gevinster hvis nye, oppdaterte kostholdsråd fører til at færre blir overvektige, utvikler Diabetes 2 og de følgetilstander sykdommen gir. I mange land omtales denne sykdommen som en pandemi, hvor opp mot 50 % av befolkningen har pre-diabetes eller diabetes (3, 5).

Da er det alvor.

Kilder

(1) Dr. Sarah Hallberg: Virta Health Type 2 Diabetes Trial, Indiana University
(2) Dr. Jason Fung: «A new paradigm of insulin resistense» (2017) og «Low Carb Diets to Reverse Type 2
Diabetes» (2021)
(3) Therapeutic fasting as a potensial effective treatment for type 2 diabetes: A 4-month study. Jason Fung, Michael Ku and Megan J. Ramos
ISSN (Online)2519-7533, (Print) 2412-2785

(4) Insulin toxicity and how to treat Type 2 diabetes Mellitus

(5) Hyperinsulinemia and Insulin Resistance: Scope of the Problem. Jason Fung and Amy Berger
ISSN (Print) 2412-2785

(6) Has carbohydrate-restriction been forgotten as a treatment for diabetes mellitus? A perspective on the Accord study design. Eric C Westman and Mary C Vernon

(7) Paul Mason: «Evidence based keto» (LowCarbDown under 2019)

(8) Professor Arne Astrup m.fl: «Saturated Fats and Health». Doi: 10.10.16/j.jacc 2020.05.077
Artikkel «En annen forståelse av mettet fett» i Helse, mat og livsstil. Intervju med A. Astrup.

(9) Dr. Penny Figtree: «The Life of a LowCarb GP» (LowCarbDownUnder 2021)

Recent Posts

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Start typing and press Enter to search